Annons
Annons

Sojaprotein: ett fullvärdigt kosttillskott

Ät tillskott av sojaprotein för en bättre proteinbalans och muskeltillväxt! Det är ett högkvalitativt protein och liknar det du finner i ägg och mjölk. Ett perfekt alternativt till animaliska proteiner om du är vegan, vegetarian eller känslig mot laktos.

Innehållsförteckning
  1. Vad är sojaprotein?
  2. Är det bra för kroppen?
  3. Kända fördelar med proteinet
  4. Skillnader mellan sojaprotein och vassleprotein
  5. Hur kan jag använda sojaprotein?
Denna guide lär dig
  • Vad sojaprotein är och hur det påverkar kroppen
  • Kända fördelar med proteintillskottet
  • Skillnaden mellan sojaprotein och vassleprotein
  • Hur du bäst använder proteinet

1. Vad är sojaprotein?

Sojabönor har ett högt proteininnehåll och det är ur dessa gröna bönor som man utvinner protein till olika kosttillskott. Proteinet som utvinns är högkvalitativt och kan jämföras med det som finns i mjölk och ägg. Det innehåller alla 9 livsnödvändiga aminosyror och är därmed ett fullgott substitut till animaliskt protein. Lider du av mjölkallergi är soja dessutom ett bra val då det är fritt från laktos.

2. Är det bra för kroppen?

Många idrottare använder sig av ett tillskott av sojaproteiner för att främja en bättre proteinbalans och snabbare muskeltillväxt. Eftersom detta protein kan likställas med exempelvis vassleprotein, som bygger på mjölk, har det fått stor genomslagskraft i träningsvärlden. Kroppen tar snabbt upp kosttillskottet och utgör en bra källa till extra protein när du tränat hårt och länge.

Det ryktas om att soja innehåller kvinnligt könshormon östrogen men det stämmer inte. Sojabönor innehåller i sin naturliga form fytoöstrogen men detta hormon är inte detsamma som könshormonet. Dessutom renas de flesta kosttillskott som återfinns på marknaden från eventuellt fytoöstrogen.

3. Kända fördelar med sojaprotein

Sojaprotein är berikat med en rad positiva egenskaper. Studier har visat att proteinet kan sänka kolesterolvärdet, vidga blodkärlen och därmed sänka risken för hjärt- och kärlsjukdomar, hämma bröstcancer och PMS-besvär, motverka benskörhet samt ha en viktminskande effekt.

Det är även ett kostnadseffektivt protein och kosttillskott till skillnad från exempelvis kött och fisk och är rikt på både omega 3 och kalcium.

4. Skillnader mellan soja- och vassleprotein

I träningsvärlden divideras det ständigt om vilken sorts proteintillskott som är bäst. Många studier har gjorts där man försöker se om sojaprotein eller vassleprotein tar hem guldmedaljen. När det kommer till styrketräning är vikten av protein stor då ämnet är avgörande för uppbyggnaden av muskler.

Proteintillskottets förmåga att stimulera proteinsyntesen är den punkt som diskuteras mest när olika kosttillskott jämförs. I vissa studier har vassleprotein påvisat en marginell fördel rörande proteinsyntesen gentemot sojaprotein och ibland tvärtom. Kanske ska man inte lägga alltför stor vikt vid alla dess studier utan välja ett proteintillskott som passar en själv.

Kosttillskott av detta protein har många fördelar och rekommenderas starkt som ett proteintillskott vid olika sorters träningsformer.

5. Hur kan jag använda sojaprotein?

Proteintillskott av soja kan användas på många olika sätt. Du ska se pulvret som ett komplement till din existerande kost och inte som en ersättning.

Det är perfekt att använda som ett återhämtande mål efter ett tufft träningspass. Då får du snabbt i dig goda proteiner och kolhydrater. Efter träning är det viktigt att du återställer proteinbalansen då du brutit ned musklerna. Det sägs att man bör få i sig cirka 10-20 gram protein under den första timmen efter avslutat träningspass.

Sojaprotein är också ett utmärkt kosttillskott om du inte är ett stort fan av exempelvis frukost eller lunch. Att blanda proteinet i en smoothie kan komplettera en snålt tilltagen frukost. En drink bestående av proteinet, bär och yoghurt kan vara ett perfekt mellanmål om du inte har tid eller ork att förbereda lagad mat.

Förutom protein bör du alltid se till att dina måltider innehåller fett och kolhydrater.

Fler muskelbyggande kosttillskott

Annons