HMB

Bygg muskler och bränn fett, snabbt med HMB
Annons
Annons

HMB – den prestationshöjande metaboliten

HMB eller, beta-hydroxy-beta-metylbutyrat, som förkortningen står för är en produkt för ökad ämnesomsättning, eller metabolit. Den uppstår vid omvandling av den grenade essentiella aminosyran leucin. Metaboliten motverkar nedbrytning av muskelvävnad på så sätt att ämnet hämmar ett visst enzym som har en nedbrytande effekt på dina muskler.

Innehållsförteckning
  1. Så motverkar HMB muskelnedbrytning
  2. Energiunderskott i kombination med HMB
Denna guide lär dig
  • Metabolitens påverkan i kroppen
  • Varför metaboliten hämmar muskelnedbrytningen
  • Hur ett kosttillskott av metaboliten kan förbättra ditt träningsresultat

1. Så motverkar HMB muskelnedbrytning

HMB motverkar nedbrytning av muskelvävnad på så sätt att ämnet hämmar ett visst enzym som har en nedbrytande effekt på dina muskler. Tillskottet är en form av prestationshöjande preparat och kan även ha en positiv inverkan på din styrka samt förmåga att gå upp i vikt. Otränade personer sägs uppleva störst effekter när de tar kosttillskottet.

Styrketränar du och letar efter ett kosttillskott som kan öka din styrka samt ge ett mer långvarigt resultat rörande din muskelmassa ska du prova HMB. Ägnar du dig åt högintensiv träning där du bränner mycket fett samt belastar dina muskler tungt kan effekten av metaboliten vara betydande.

När man tyngdlyfter, går på diet eller deffar är det av största vikt att behålla den sammantagna muskelmassan, reducera underhudsfettet och även fortsätta att bygga upp en större muskelvolym. Men ett extra tillskott av beta-hydroxy-beta-metylbutyrat kan din muskeluppbyggnad gå snabbare och du får ett bättre träningsresultat.

2. Energiunderskott i kombination med HMB

Genom att man ökar sin muskelmassa kommer man också orka lyfta mer och träna hårdare under längre tidsperioder. Med en högre muskelvolym bränner du också mer fett då den sammantagna muskelvolymen kräver mer energi än en liten volym.

Villa du prova ett tillskott av HMB kan du starta med en dos på cirka 1-3 gram. Fördela gärna tillskottet över två separata tillfällen för bästa effekt. Personer som ätit HMB-tillskott har snabbt upplevt en skillnad i styrka och uthållighet.

Fler faktorer än diverse kosttillskott har såklart påverkan på ditt träningsresultat. Det är framförallt din kost och din sömn som påverkar din muskeltillväxt allra mest. För att kunna bli större och starkare krävs så mycket mer än bara beta-hydroxy-beta-metylbutyrat. En varierad kost rik på alla essentiell näringsämnen samt bra vila och intensiva träningspass är grundstenarna till en stark och frisk kropp, och är också den enda säkra vägen till muskulär tillväxt.

Det finns inga genvägar brukar man säga, men denna metabolit är faktiskt en form av genväg. Ämnets påverkan kan vara olika från person till person. Kanske är du en av dem som upplever stora och positiva effekter av ett tillskott av HMB, eller så förstår du inte vitsen med tillskottet.

En del kosttillskott som innehåller HMB kan även vara berikade med andra vitaminer och mineraler som främjar proteinsyntesen och muskeltillväxten. Zink kombineras ofta med metaboliten, då mineralen också har en främjande inverkan på muskeluppbyggnaden.

Går du på en diet där du äter färre kalorier än vanligt kan det i kombination med HMB-tillskott ger riktigt goda resultat. Separat tillskott av ämnet har gett störst utdelning bland kroppsbyggare som ligger på ett energiunderskott inför tävlingar och perioder då de deffar. Kosttillskotten är många och lovorden likaså.

Vissa kan ha en placeboeffekt medan andra verkligen hjälper dig att bygga mer muskler. Effekterna av marknadens prestationshöjande preparat är individuella och därmed ens förmåga att växa sig större och starkare. Men alla kan lyckas genom regelbundenhet, en stor portion motivation, nyttig mat, god nattsömn, rätt teknik och tunga vikter!

Fler muskelbyggande kosttillskott

Annons