Annons
Annons

Gainers

Gainers får oss att tänka på viktökning, men väl sammansatta gainers kan vara nyttiga för de flesta som gillar träning och tyngdlyftning. Denna typ av kosttillskott är en genväg till ett ökat kaloriintag för personer som önskar förbättrad muskeltillväxt och muskelvolym.

Innehållsförteckning
  1. Extra kolhydrater och proteiner
  2. Koncentrerad näring
  3. Ett kraftfullt hjälpmedel
Denna guide lär dig
  • Vad gainers är och vad de består av
  • Möjliga positiva effekter av gainers
  • Hur gainers kan förbättra ditt träningsresulta

1. Extra kolhydrater och proteiner

ainers får oss att tänka på viktökning, men väl sammansatta gainers kan vara nyttiga för de flesta som gillar träning och tyngdlyftning. Viktökningspulver eller weight gainer är andra benämningar på gainers. Denna typ av kosttillskott är en genväg till ett ökat kaloriintag för personer som önskar förbättrad muskeltillväxt och muskelvolym.

Dessa kosttillskott består främst av kolhydrater samt protein. Det är snabba kolhydrater som våra muskler kräver och mår bra av efter avslutad träning. Känner du att du inte ökar så mycket i vikt och muskelvolym som du önskar kan gainers vara lösningen.

Kosttillskottet används flitigt inom träningskretsar som mellanmål, måltidsersättning samt extra energikälla före och efter träning. En gainer är även ofta berikad med andra nyttigheter som vitaminer och mineraler som kroppen också behöver för att fungera perfekt.

2. Koncentrerad näring

Gainers är näring i extremt koncentrerad form. Ett kosttillskott som är ett komplement till din existerande kost och hjälper dig att öka ditt intag av kalorier. Bulkar du, är dessa kosttillskott en perfekt genväg till påslaget av energi du kräver för goda resultat. För att främja en så bra proteinsyntes, både innan och efter, dina träningspass är dem ett välkommet hjälpmedel.

För att nå dina mål och göra stora framsteg med din styrketräning bör du testa gainers. Kolhydrater är kroppens primära energikälla och gainers är fullproppade med just kolhydrater. Ditt intag av kolhydrater styr din möjlighet att öka i muskelmassa och nå nya mål med din träning. Efter träning är inlagring av glykogen från kolhydrater optimal.

Att inta en gainer i form av en smoothie eller proteinbar i detta läge är perfekt. Kroppen omvandlar de snabba kolhydraterna från gainers till glykogen och musklernas depåer fylls på. Det är vanligt att innehållet i dessa kosttillskott utgörs av vassleprotein. Detta är fördelaktigt då vassle innehåller en hög andel grenade aminosyror, BCAA, som bidrar till ökad energi, bättre uthållighet och snabbare muskeltillväxt.

Vissa kan också vara berikade med kreatin. Ett ämne som används som omvandlas till energi i musklerna vid tuff ansträngning och förbättrar syresättningen av dina muskler. Musklerna bli mer följsamma, större och klarar av tyngre påfrestningar.

3. Ett kraftfullt hjälpmedel

Fler faktorer förutom kosttillskott avgör om du kommer att gå upp i vikt samt få större muskelvolymer. Precis som med andra kosttillskott baserade på proteiner och kolhydrater är de inte en ersättning av vanlig mat. Din kost, träningsintensitet och vila förblir de viktigaste faktorerna för ditt slutresultat.

Vill du primärt gå upp i vikt kan du givetvis äta större mängder av kosttillskottet. Och önskar du främst en snabbare återhämtning kan du fokusera på att inta en gainer efter avslutat träningspass.

Att inta en gainer efter utfört träningspass är väl investerade kalorier då dina muskler kräver de snabba kolhydraterna och förhoppningsvis leder det till ökad muskeltillväxt. I takt med att du äter gainers och samtidigt sköter de övriga avgörande faktorerna, kommer det extra energitillskottet leda till en ökad muskelmassa.

När du får mer och större muskler kommer du orka träna längre perioder och lyfta tyngre vikter. Vilket i sin tur bara ger fler positiva ringar på vattnet och underlättar för dig att nå din absoluta toppform.

Fler muskelbyggande kosttillskott

Annons