Annons
Annons

BETA ALANIN – DEN PRESTATIONSHÖJANDE AMINOSYRAN

Beta Alanin är ett hett ämne inom träningskretsar. Det är en icke essentiell aminosyra, och kan vara fördelaktig för dig som styrketränar. Det är den faktor som begränsar av mängden karnosin i muskeln. 

Innehållsförteckning
  1. Beta Alanin i kroppen
  2. Minskad mjölksyra med Beta Alanin
  3. En naturlig prestationshöjare
Denna guide lär dig
  • Vilken roll har Beta Alanin har i kroppen och rörande produktionen av karnosin
  • Vilka positiva effekter aminosyran kan ha på din prestationsförmåga och ditt träningsresulta

1. Beta-Alanin i kroppen

Beta Alanin är den faktor som begränsar av mängden karnosin i muskeln. Det ger alltså en ökad buffert av Karnosin i dina muskler.

Karnosin är en molekyl som återfinns i våra muskler och består av de två aminosyrorna beta alanin och histidin. Karnosin är inblandat i en rad viktiga funktioner i kroppen. Molekylen är en naturlig antioxidant som skyddar kroppen från angrepp av fria radikaler. Karnosin har även förmågan att ökar produktionen av kväveoxid som leder till ökat blodflödet och med den ökad tillförsel av näring och syre i dina arbetande muskler. Ökade nivåer av karnosin kan alltså förbättra din prestation under högintensiv träning.

2. Minskad mjölksyra med beta alanin

Beta alanin och histidin skapar alltså karnosin. Med ett överskott av beta alanin kan kroppen tillverka mer karnosin och du kan orka mer och tyngre lyft på gymmet. Det sägs att beta-alanin kan öka din styrka, uthållighet och muskeltillväxt på bara två veckors tid. Karnosinnivåerna i dina muskler sägs öka med omkring 40-65 % efter en månads tid tack vare ett tillskott av beta alanin.

Vanlig biverkning av ett beta alanin tillskott är stickningar och rodnad i huden. För att slippa biverkningar bör man inte äta ett tillskott som överstiger 10 milligram per kilo kroppsvikt. De stickningar man känner är svåra att förklara vad det beror på men fastslaget är att de inte är skadliga på något sätt.

Ägnar du dig åt intervallträning, cirkelträning eller tung styrketräning kan du dra nytta av beta alanin. Successivt kan du öka dosen av aminosyran för att se hur pass stor effekt du kan uppnå. Det sägs att efter cirka tio veckor är depåerna med karnosin helt fyllda och då kan det vara läge att minska dosen något. Med hjälp av beta-alanin kan du prestera bättre eftersom mjölksyreansamlingen reduceras.

3. En naturlig prestationshöjare

Musklernas ökade buffert på karnosin ger dig goda resultat och beta alanin är lämpligt för dig som behöver en skjuts i rätt riktning. Kroppsbyggare, cyklister, löpare och boxare kan alla dra nytta av aminosyrans positiva effekter. Aminosyran är en naturlig prestationshöjare och kan vara ett skönt verktyg att ta till för att lyckas tangera nya viktmål.

Många på förhand sammansatta kosttillskott och prestationshöjande preparat innehåller beta alanin, ofta i kombination med koffein som har en uppiggande effekt. Koffein stimulerar det centrala nervsystemet, påverkar hjärtmuskulaturens arbete och vidgar blodkärlen i musklerna.

Med ett kvalitativt kosttillskott som ger dig både Beta-Alanin och koffein är du redo för ett hårt pass på gymmet eller i löpspåret. Din kropp blir ännu mer uthållig tack vare koffeinet som minskar kroppens förbrukning av glykogen, och på så sätt ökar fettförbränningen.

Att äta kosttillskott eller inte är helt upp till var och en. Vissa ser stora fördelar med denna typ av prestationshöjare, som till viss del även påverkar psyket i rätt riktning. Då många av dessa ämnen återfinns naturligt i olika livsmedel får vi i oss dem via kosten utan att ta extra tillskott i form av tabletter, pulver och sprayer.

Du som väljer att avstå från diverse kosttillskott har med andra ord inte sämre förutsättningar att nå dina drömmars toppform. Nyttig mat, bra vila och stark vilja är i slutändan de tre absolut största och mest inflytelserika faktorerna för dig att nå goda träningsresultat och må riktigt bra.

Fler muskelbyggande kosttillskott

Annons