Aminosyror och BCAA

Ta reda på hur aminosyror och BCAA hjälper muskelbygget!
Annons
Annons

Ta kontroll över aminosyrorna

Alla aminosyror har olika funktioner och uppgifter i kroppen, och för dig som tränar mycket kan ett tillskott av aminosyror ha en positiv effekt på din muskeltillväxt och prestationsförmåga.

Innehållsförteckning
  1. Därför är aminosyror så viktiga
  2. Aminosyror främjar muskeltillväxt
  3. Grenade aminosyror eller BCAA
Denna guide lär dig
  • Vilken roll aminosyror har i kroppen och var de finns naturligt
  • Vilka positiva effekter kan de ha på ditt träningsresultat
  • Vilken typ av kosttillskott av aminosyror du bör satsa på

1. Därför är aminosyror så viktiga

Aminosyror utgör beståndsdelarna i kroppens främsta byggsten; proteiner. Celler, vävnader och diverse kroppsfunktioner är beroende av proteiner för att fungera felfritt. Vårt immunförsvar, muskler och ämnesomsättning klarar sig inte utan proteiner. Totalt existerar det tjugo olika varav nio är essentiella, det vill säga kroppen har inte en förmåga att själv tillverka dessa nio utan de måste tillföras via kosten.

Resterande producerar kroppen på egen hand men de övriga nio kan krävas för själva tillverkningsprocessen. Kroppen har heller inte en förmåga att lagra dessa som exempelvis vitamin eller fett. De essentiella hittar du i ägg, mjölk, kött, fisk, baljväxter, nötter, gröna grönsaker och fullkornsprodukter.

2. Aminosyror främjar muskeltillväxt

Alla har olika funktioner och uppgifter i kroppen, och för dig som tränar mycket kan ett sådant tillskott  ha en positiv effekt på din muskeltillväxt och prestationsförmåga. Glutamin, Arginin och Ornitin är speciellt nödvändiga för att främja muskeluppbyggnad och ett starkt immunförsvar

De nio essentiella aminosyrorna är de som bäst främjar vår muskeltillväxt. Då halten av dessa är speciellt höga i animaliska livsmedel får vi i oss stora doser via proteintillskott och proteinrika matvaror.

De grenade leucin, valin och isoleucin stimulerar proteinsyntesen och minskar kroppens nedbrytning av protein. De har alltså allra störts påverkan på en ökad muskelmassa.

Av aminosyrorna som hittar i vår muskelvävnad, är glutamin främst. Glutamin är iblandad i kroppens energi- och muskelomsättning och kan hämma hormonet kortisols muskelnedbrytande effekt. Glutamin har även visat sig ha en positiv effekt på musklers förmåga att lagra glykogen efter avslutat träningspass.

Tillskott av grenade aminosyror och glutamin kan leda till förbättrad blodsocker- och energireglering, hemoglobinproduktion samt muskelreparation och muskeltillväxt.

När vi anstränger oss hårt kan isoleucin samt beta alanin förbättra vår uthållighet. Styrketräning och långvarig konditionsträning kräver en uthållig kropp och förhöjda doser av dessa kan hjälpa dig på vägen. Beta alanin motverkar produktionen av mjölksyra och kan hjälpa dig att klara fler repetitioner samt orka springa längre i spåret. Arginin är en annan aminosyra som har påverkan på musklernas uppbyggnad.

Explosivitet kan öka med hjälp av arginin då aminosyran samverkar med kreatin och kan leda till förhöjda kreatindoser i kroppen. Vidgade blodkärl och ökad styrka är två positiva konsekvenser av en ökad kreatinproduktion.

En aminosyra kan dock ingå i flera olika proteiner och därmed påverka fler än en funktion i kroppen. De omnämnda är bara ett fåtal av alla de tjugo som är essentiella för vår överlevnad.

3. Grenade aminosyror eller BCAA

Som tyngdlyftare och träningsfantast gör du rätt i att äta tillskott av grenade aminosyror, även kallade BCAA. Du kan få ökad energi, bättre uthållighet och snabbare muskeltillväxt. Effekter som är mycket eftersträvansvärda inom träningskretsar.

Minskade muskelnedbrytning är en effekt som idrottare ständig jagar och vill reducera med rätt kost och tillräckligt med vila. Den ökade explosiviteten som vissa kan uppleva beror på förhöjda testosteronnivåer. En optimal dos av grenade aminosyror för en atlet är cirka 6-18 gram per dag. Samtliga ska intas på en gång då vissa samverkar.

Viktigt att poängtera är att vid stress och sjukdomar som alkoholism och leverbesvär kräver kroppen större doser av de grenade aminosyrorna. Prova dig fram med kosttillskott av BCAA.

Med detta enkla verktyg kan du få imponerande träningsresultat snabbare. Glöm inte att rätt kost och kvalitativ sömn fortfarande har en stor inverkan på hur snabbt du når nya träningsmål.

Fler muskelbyggande kosttillskott

Annons