Annons
Annons

Musik och träning

Psykisk styrka är till stor fördel när man tränar, sanningen är att man som otränad kan uppnå mål och lyfta vikter man aldrig trodde sig klara av. Det finns en del saker som har påverkan på vår psykiska styrka och en av sakerna är musik. Har du någon gång under din träning hört din favoritlåt i lurarna eller högtalarna så vet du vad jag menar. Adrenalinet flödar och man känner att man kan lyfta, springa och ta i mer än annars.

Känslan för musik under träning varierar från person till person men överlag är det omtyckt omkring sig under träning. Vissa trivs och presterar bättre i en tyst miljö medan andra njuter av musiken i lurarna.

Det har gjorts en del studier kring musikens påverkan på vår prestationsförmåga och förutom de som gillar en mer tyst omgivning så har musiken enbart positiva effekter. Valet av musik kan emellertid spela en roll i prestationen. En studie har visat att lugn musik är sämre för prestationen jämfört med musik som har ett högre tempo eller musik som stimulerar. Det är säkert många som kan säga att man inte kan träna till Johannes Sebastian Bach för att motivationen sviktar. Andra kan lyssna på hårdrock medan vissa vill ha techno.

Musik är inte bara bra för prestationsförmågan utan också för att känna motivation och nöje med träningen. Det leder i sin tur till att man presterar bättre och kan förhoppningsvis vara delaktigt till att man fortsätter träna och känner att det är kul och gör nytta.

Referenser:

——————————————————————
Boutcher, S. H., & Trenske, M. (1990). The effects of sensory deprivation and music on perceived exertion and affect during exercise. Journal of Sport and Exercise Psychology, 12, 167-176.
R. Lidor, N. Lavyan, K. Morrow, S. Tonnel, A. Gershgoren, J. Meis and M. Johnson
The effect of music type on running perseverance and coping with effort sensations
Psychology of Sport and Exercise
Volume 5, Issue 2, April 2004, Pages 89-109

Annons