Annons
Annons

Måste man räkna kalorier?

Nämnt tidigare är att du måste ligga på ett kaloriunderskott för att gå ner i vikt. Enklast att hålla reda på om ligger på ett kaloriunderskott är om man räknar de kalorierna man stoppar i sig under dagen. Då kan du subtrahera den mängd du ätit med den energi du gjort av med och kan på så sätt se om du ligger på ett energiminus, eller kaloriunderskott.

Visst det kan verka krångligt och bökigt att varje dag räkna ut hur många kalorier man stoppat i sig, men det underlättar för en viktnedgång. Då kan du dessutom på ett enklare sätt kontrollera hur mycket vikt du kommer att förlora per vecka.

Färdigt program för uträkning av kalorier
Det finns vissa färdiga program där du får en någorlunda bra bild över ditt kaloriintag under dagen genom att fylla i vad du ätit.

Tasteline erbjuder i samarbete med Hälsovakten ett program där du kan fylla i vad du konsumerat under dagen och kalkylerar sedan hur ditt kaloriintag ser ut.

http://www.tasteline.com

Måste man räkna kalorier?

Fyll i sökfältet med vad du har ätit. Välj sedan ur deras lista och ange hur många gram och portioner.

För dig som inte orkar eller har tid med att räkna kalorier så räcker det oftast med en bra och regelbunden kosthållning. Skulle du stöta på problem är det bra om du börjar räkna kalorier för att lokalisera vart problemet ligger. Då får då en bättre bild av hur mycket du stoppar i dig och vad du ska dra in på.

En sund viktminskning

Genom att gå ner cirka ett halvt kilo i veckan (500kcal) får du lättare en beståndig viktminskning. Då måste du ligga på ett kaloriunderskott på 500kcal per dag, eller 3500kcal per vecka.

Att gå ner många kilo per vecka brukar oftast resultera i att man lägger ner och misslyckas. Dessutom är det inte sunt för kroppen och det är inte bara fettet man blir av med utan även muskler.

Tänk på att ett kaloriunderskott sker bäst och ger bäst resultat genom motion, och inte genom att svälta sig själv.

Annons