Annons
Annons

Magträning för alla

Effektiva maskiner och 500 hundra situps per dag. Det är vad man får höra från Hollywood-stjärnorna som effektiva metoder för magträning. Faktum är att magmusklerna varken behöver eller ska tränas mer än någon annan muskel på kroppen. Ändå envisas vi alltid med att träna magen extra mycket och extra flitigt.

I tron om en snabb förändring av sin mages utformning köper många olika prylar som ska få fram magmusklerna på två veckor. Som skrivits i många tidigare artiklar så är det naturligtvis bluff och fungerar inte som utlovat. Det finns bland annat apparater som fästs på magen och ger ifrån sig elektroniska impulser som säljs genom olika tv-shoppar. Tycker du det känns som det fungerar?

I en studie från Department of Exercise and Sport Science på University of Wisconsin gjorde man ett test bland 16 olika människor som blev indelade i två olika grupper. Den ena gruppen fick elektroniska impulser på magpartiet medan den andra gruppen var utan. Resultatet var inte överraskande. De som hade använt elektriska impulser på magen visade ingen som helst skillnad varken förlorat kroppsfett, uppbyggd muskelmassa eller definition av musklerna. Så du som funderar på att köpa en ”electronic ab-musclenizer”, gör inte det.

För att få fram magmusklerna krävs magträning. Sedan måste du bli av med fettet på magen för att magmusklerna ska bli synliga. Man kan inte förbränna fett enbart på magen eftersom man inte kan påverka vart kroppen hämtar energi (fett) ifrån.

Träna nedre och övre magen

Magmuskeln, eller Rectus Abdominis består av en enda muskel, när du gör exempelvis situps tränar du magmuskel och kan inte påverka om du tränar nedre eller övre magen. Har du fyra eller sex magrutor beror det förmodligen på dina gener och inte på din träning. Vissa har fyra och andra sex, det är inget man kan ändra på genom träning.

Kosmetik eller funktionalitet

Faktum är att magmuskulaturen inte bara är till för det kosmetiska hos en människa. Magmusklerna är bra och viktiga stabilisatorer för övriga kroppen och en stark mage krävs även i andra styrkeövningar. Genom att ha en stark mage kan man förhindra skador i ryggen.

Effektivaste magträningen

I en studie med stöd från American Council on Exercise på San Diego University studerade man vilken av de 13 vanligaste magövningarna som var effektivast. Det visade sig att crunches på boll var det säkraste och effektivaste bland deltagarna. Oavsett vilken eller vilka övningar du väljer att göra för din magträning så kommer det ge resultat om du har tålamod. Det effektivaste är att du gör dina övningar planerat och rutinerat samt att du låter dina magmuskler få vila, precis som dina övriga muskler. Övningar som benlyft och crunches har fungerat i alla tider och gör så även idag. Känns det för lätt med vanliga crunches kan du ta en viktplatta bakom huvud så får du mer motstånd.

Tänk på att även hur mycket du än tränar så kommer inte dina magmuskler synas förrän du har blivit av med underhudsfettet på magen. Det är sannolikt den största anledningen till varför magmusklerna inte syns hos många.

Magövningar

1. Bryggan

Lägg dig på en mjuk matta och placera dig med rumpan i marken och knäna lätt böjda. Lyft upp rumpan så att du får 90 grader mellan smalbenen och låren. Håll uppe i samma position 3-5 sekunder och återgå till utgångsläget.

Magövningar, bryggan

 

2. Cyklingsmanövrering

Ligg rakt ner på med din rygg pressad mot golvet. Sätt dina ben i 45 graders position och händerna bakom huvudet. Gör sedan samma rörelse med benen som när du cyklar och rör din vänstra armbåge till ditt högra knä och sedan din högra armbåge till ditt vänstra knä.

Magövningar, cyklingsmanövrering

 

3. Benlyft

Lägg dig ner på rygg på en bänk så att du har rumpan precis utanför bänken och benen fritt hängande i luften. Lyft sedan benen uppåt så att de kommer i 90 grader och återgå till utgångsläget och upprepa sedan övningen. Läs mer om liggande benlyft här.

Magövningar, Benlyft

 

4. V-up

Lägg dig ner med ryggen mot golvet eller matten och håll händerna ovanför huvudet. Res benen samtidigt som du reser bålen och sträck dig mot fötterna med händerna. Gå tillbaka till ursprunglig position och upprepa övningen. Läs mer om V-up (fällkniven) här.

Magövningar, V-up

Ytterligare magövningar

Annons