Annons
Annons

Låt bli att överträna

Styrketräning innebär stor påfrestning på musklerna och kroppen som helhet. Återhämtning genom vila och reparation av muskelcellerna spelar en stor roll för dina resultat av styrketräningen. Att överträna sin kropp genom att ständigt använda tunga vikter och träna med korta mellanrum leder till en motsatt effekt. Du kommer alltså inte att få några positiva effekter av att överträna.

Du ger inte dina muskler tillräckligt med tid för att återhämta, repareras och växa mellan styrketräningspassen. De blir, precis som oss människor, utmattade. Det betyder att dina muskler konstant bryts ner och du ger dem inte tid att återhämta sig för att växa och bli starkare. Om dina muskler inte repareras innan nästa styrketräningspass kommer du inte kunna prestera lika bra som om du hade fått den återhämtning som krävs. Vila är ytterst viktigt för muskeltillväxten och ökad styrka. Tyvärr är det för många som inte tar det allvarligt. Trots att man kan se en muskelutveckling även som övertränad, hade den varit ännu bättre med en god dos av återhämtning.

Du kommer löpa stor risk för skador om du inte vilar ut tillräckligt mellan dina styrketräningspass. Att bygga upp sin fysik går inte över en natt och att överträna hjälper inte. Det ger istället motsatt effekt. Man måste ha tålamod när man bygger muskler, då kommer också resultaten med tiden om man sköter sina kort rätt.

Tredagarspass

Att träna styrketräning tre gånger i veckan är en bra taktik. Då hinner dina muskler få den återhämtning som krävs mellan passen. Du undviker på så sätt att överträna. Dina muskler växer inte under träningen, bara när du vilar. Hur du lägger upp ditt tredagars träningspass är helt upp till dig men nedan kommer ett exempel.

Tredagarspass

  • Måndag: Ben och biceps
  • Onsdag: Bröst, axlar och triceps
  • Fredag: Rygg, mage

Hitta alla övningar du kan välja mellan i vår övningsbank!

Annons