Annons
Annons

Kosttillskott och styrketräning

Här kan du läsa artiklar och information om vilka kosttillskott som är bäst när du styrketränar. Oavsett om du ska deffa, vill lägga på dig muskler eller få extra energi under träningen och förbättra din prestation.

De vanligaste kosttillskotten som används i samband med styrketräning är proteintillskott, kreatin, gainers och BCAA. De används som komplement kosten och kan ge dig en extra skjuts i träningen beroende mål och näringsbehov.

Här undersöker vi om de kan vara farliga, hur mycket och när man ska använda dem och mycket mer.

Kosttillskott i samband med styrketräning

Kosttillskott i samband med styrketräning kan i många fall förbättra både din prestation och dina resultat på gymmet. Det finns många olika kosttillskott som alla har olika användningssyften.

Proteintillskott, BCAA och kreatin är exempel på några tillskott som kan hjälpa dig att få en extra fördel i din träning. De kan hjälpa dig att få i dig de näringsämnen du behöver på ett enkelt och smidigt sätt

Särskilt om du tränar mycket och intensivt kan du med fördel använda kosttillskott som till exempel proteinpulver. Då får du i dig allt du behöver för att kunna maxa din träning, på ett enkelt sätt. Proteintillskott är ett av de allra vanligaste bland styrketränare och kommer i formerna pulver, bars och drycker.

Proteiner och gainers

Proteintillskott hjälper till att bibehålla muskelmassa under deffning, samt kan hjälpa att bygga muskler om du inte får i dig tillräckligt med protein i din vanliga kost. Kreatin har också en positiv inverkan på muskeltillväxten och innehåller aminosyror som fungerar som bränsle till musklerna och förbättrar din styrka och proteinomsättning i musklerna.

Gainers har ett högt kaloriinnehåll och fungerar bra om du vill öka i vikt och lägga på sig mer muskelmassa och inte får i dig nog med kolhydrater. Kosttillskottet BCAA:s effekt på musklerna är att det hjälper till att bilda ny muskelmassa och tas med fördel både innan och efter träning.

Om man ska använda tillskott som komplement eller inte beror på hur man tränar. Man kan få i sig alla näringsämnen man behöver genom sin vanliga kost. Däremot kosttillskott ibland vara ett smidigt sätt att få i sig ämnen som är lite svårare att inta stora mängder av om man behöver, som exempelvis protein.

Annons

Läs mer om olika sorters kosttillskott

Utvalda artiklar om kosttillskott

Annons