Bättre muskler och mental förmåga

Allt om Omega 3, fettsyror och dess positiva effekter på hälsan
Annons
Annons

Omega 3 och fettsyror

Kosttillskott av Omega 3 och fettsyror kan nästan liknas vid en mirakelmedicin. Fettsyror som Omega 3 har tonvis med hälsoförbättrande effekter som kan ge en ökad livskvalitet och ett bättre träningsresultat.

Oavsett om du är ute efter att bygga mer och större muskler eller bara få en hälsosammare livsstil kan kosttillskott av omega 3 hjälpa dig på traven. Många av oss har hört om Omega 3 i form av fiskolja, men det finns många fler utföranden. Utöver detta finns också andra fleromättade fettsyror som kan optimera dina träningsresultat.

Omega 3, EPA och DHA är fleromättade fettsyror som finns i fiskolja. Kroppen kan inte producera dessa på egen hand utan man måste tillgodose sitt behov av fettsyrorna via kosten. Antingen äter du fet fisk som sill, lax och makrill eller så köper du ett kosttillskott!

De essentiella fettsyrorna behövs för att kroppen ska kunna reparera och bygga nya celler. Omega 3 motverkar även inflammationer och gör att kroppen läker snabbare.

Påverkan för dig som tränar regelbundet

För dig som styrketränar regelbundet är effekterna av fettsyrorna oerhört positiva! Med ett kosttillskott av omega 3 och fettsyror kan du förbättra din återhämtning och minimera risken att drabbas av långvariga muskelinflammationer och smärtsam träningsvärk. Fettsyran sägs även ge en ökad insulinkänslighet, vilket innebär att en mindre dos insulin frigörs när du äter, som kan innebära ett effektivare näringsupptag i muskelcellerna och en hämmad inlagring av kroppsfett.

Kosttillskott av omega 3 kan också göra att du får en minskad aptit samt att kroppen inte producerar lika stora mängder av stresshormonet Kortisol. Nybildning av muskelproteiner kan också främjas med kosttillskott av fettsyror och omega 3. En grymt lockande effekt för dig som eftersträvar större och starkare muskler!

Mer om Omega 3 och fettsyror

Annons