Annons
Annons

Kosttillskott för ökad muskelutveckling

När du lägger upp ditt träningsprogram är det viktigt att du inte bara tänker på själva träningen. Kosten är minst lika viktig. Man brukar säga att det är ungefär 50/50 på kost och träning. Det krävs många kalorier för en person som tränar flera gånger i veckan och det är viktigt att man får i sig rätt mängd i förhållande till målen man har satt upp. Det är också viktigt att man får i sig rätt kalorier, speciellt kalorier som innehåller mycket kolhydrater och protein.

Kolhydrater är den främsta energikällan vid styrketräning. Kolhydraterna lagras i musklerna som glykogen, bränslet som ger snabb och intensiv energi. Om dina glykogen-nivåer är låga kommer du bli tröttare snabbare. Många atleter laddar upp med mycket kolhydrater för att hålla höga glykogen-nivåer och på så sätt klara mer.

Protein är väldigt viktigt för muskeluppbyggnaden och det är viktigt att man intar rätt mängd av proteinet. Många konsumerar mer protein än vad som är nödvändigt och vilket gör att kroppen inte kan tillgodogöra sig det. Den dagliga rekommendationen ligger på ungefär 1,5-2 gram protein per kilo av din egen kroppsvikt per dag. Det skulle innebära att en person som väger 70kg skulle behöva mellan 100-130 gram protein per dag och för en person som väger 100kg skulle det ungefär behövas mellan 140 och 170 gram per dag.

Fett är viktigt för kroppen men bara i små portioner. Mindre än 30 % av ditt dagliga kaloriintag ska komma från omättat fett.

Andra tänkbara kosttillskott är kreatin, återhämtning, sportdrycker med mera.

Vatten är enormt viktigt under träningen och du ska minst dricka varje kvart eftersom du förlorar mycket vatten under passen. Det krävs 8 glass vatten för att hålla sig på en normal nivå och ännu mer om du tränar regelbundet. Det är väldigt viktigt att du dricker vatten eller någon form av vätska innan du börjar träna och efter träningen.

Annons