Hjälp finns att få!

Få de bästa tipsen om kost, träning och hälsa här!
Annons
Annons

Kost och styrketräning - så får du bäst resultat

Kost och styrketräning går hand i hand om man vill få optimala resultat. På den här sidan hittar du nyttiga och goda recept och färdiga kostscheman. Dessutom tipsar vi om användbara verktyg och dieter samt artiklar med tips och råd kring hur du ska lägga upp din kost beroende på vilka dina mål är.

Du kan genom vad och hur du äter påverka din kropp och din prestation och resultat under träning oavsett om det gäller att gå ned i vikt, bli riktigt stor och bygga muskler eller bara bibehålla en hälsosam livsstil.

Att vara naturligt smal kan ställa till problem om man vill gå upp i vikt och bygga mer muskler. Det genetiska arvet är svårt att motarbeta och överkomma. Men alla kan gå upp i vikt och nå sina träningsmål. Det handlar bara om tid, kost och tillräckligt med träning.

Du kan åstadkomma stora förändringar av din kropp snabbt genom att ändra din kost. Här är guiden för dig som vill deffa, vare sig det gäller att bli snabbare och smidigare eller om du bara vill ändra din kropps utseende.

Läs mer om kost och styrketräning

Annons

Kost och styrketräning

Din kost och vad du stoppar i dig  är minst lika viktigt som hur ofta och hur hårt du tränar om du vill uppnå och bibehålla din drömfysik. Genom att rätt och nyttigt, och veta vilka råvaror som är bra för dig kan du förbättra både dina resultat på gymmet och din hälsa överlag.

Hur din kost ser ut har stor inverkan på din kropp och din träning. Det spelar ingen roll om ditt träningsmål är viktnegång, deffning, bulkning eller muskelbygge. Att äta en nyttig och hälsosam kost förbättrar både din livskvalitet och dina resultat på gymmet. Vill man äta nyttigt när man tränar, ska man undvika socker, stora mängder av snabba kolhydrater som pasta och bröd, skräpmat och processad mat. Det du däremot ska satsa på i matväg, speciellt om du vill bygga muskler, är protein.

Vad ska man äta när man styrketränar?

Protein behövs för att muskelmassan ska kunna bibehållas och byggas upp. Du hittar bra proteinkällor i bland annat ägg, rött kött, mjölkprodukter och kyckling. Du kan också få i dig extra protein genom att använda kosttillskott som proteinpulver.

När du tränar ska du inte försöka undvika kolhydrater helt. Din kropp behöver bra kolhydratskällor för att musklerna ska  kunna återhämta sig på bästa sätt efter träning. Du får heller inte glömma att din kropp behöver vitaminer, fiber och antioxidanter. Dessa hjälper kroppen att fungera på topp både i och utanför gymmet. De bästa naturliga källorna till att få i sig antioxidanter är genom färsk frukt, bär och grönsaker.

Du kan få i dig allt din kropp behöver genom din vanliga kost och behöver i regel inte förlita dig på kosttillskott. De ska tas som just tillskott och som komplement till en redan nyttig och hälsosam diet.

Annons