Annons
Annons

I djungeln av fett

En chokladkaka på 100 gram kan innehålla upp till 20 gram mättat fett.

Vegetabiliskt fett, animaliskt fett, mättad fett, omättat fett, fleromättat fett. När tar det slut? Det finns som sagt olika sorters fetter och de har olika effekter på din hälsa. Att veta vilken fett som är bra kan hjälpa dig att välja rätt sorters produkter och matlagningsmetoder.

Fastän fett oftast förknippas med dåliga företeelser så är även fett ett näringsämne som hjälper kroppen på en del områden. Fett är alltså inte helt onödigt. Fett används bland annat till att förse kroppen med energi, att skydda inre organ och fett hjälper även andra näringsämnen att fungera bättre. Kroppen behöver emellertid bara mindre mängder fett och för stora mängder kan leda till hälsoproblem.

Mättat fett är den största fettboven. Mättat fett hittar man i mejeriprodukter, djurprodukter, vissa vegetabiliska oljor och även i några grönsaksprodukter som kokosnötsolja. Mättat fett är det fett som är förknippat med hjärt- och kärlsjukdomar och många andra besvär. Levern använder också mättat fett för att tillverka kolesterol. Därför är det mycket viktigt att du minskar eller försöker helt ta bort intaget av mättat fett. Max 10 % av ditt fettintag får bestå av mättat fett.

Transfett är ett fett som är framställt genom en process där man omvandlar omättat fett till mättat fett. Används oftast i kakor, kex och självklart skräpmat. Transfettet gör så att maten håller sig längre. Det är inte bra för oss att inta stora mängder transfett eftersom det finns en ökad risk för cancer. Transfett orsakar även höga nivåer av dåligt kolesterol och minskar nivåerna av bra kolesterol.

Fleromättade fetter är en grupp som bland annat innehåller omega-3 och omega-6. Omega-6 kan man hitta i vegetabiliska oljor som solrosolja och olika spannmålsoljor. Omega-3 hittar vi som känt i feta kallvattensfiskar som lax och tonfisk men även valnötsolja. I mindre mängder är dessa fetter bra för kroppen och en sänkning av kolesterolhalterna men i större mängder kan dessa fetter sänka halterna av bra kolesterol.

Enkelomättade fetter är de fetter som oftast förknippas med att vara de bästa fetterna som inte genomgått olika processer. Dessa fetter finner vi i olivolja och andra oljor som inte genomgått olika processer. Bara för att dessa fetter är mer hälsosamma gäller det ändå att hålla ett restriktivt intag. Men använd hellre enkelomättade fetter än något annat.

Annons