Annons
Annons

Hur viktig är frukosten för hälsan?

Oerhört många människor har svårt att få ner någon mat under de första morgontimmarna, och väntar fram tills lunch innan dagens första måltid. Stressiga morgnar eller olust till att äta under de tidiga timmarna kan emellertid bestraffa sig i längden. Att vänta långt in på dagen innan man ger kroppen någon föda försämrar inte bara dina arbetsprestationer och koncentrationsförmåga utan kan också leda till mer småätande under dagen.

Studie efter studie visar fördelarna med att äta en rejäl frukost under morgonen, men ändå är det många som hoppar över den. Gå upp en kvart tidigare, ät frukosten och må bättre såväl som du kommer att prestera bättre i din träning.

 

 

 

Mindre risk för övervikt och diabetes

Genom att äta frukost hjälper man till att stabilisera blodsockernivåerna som kontrollerar aptiten. Du blir också mindre hungrig under dagen om du äter frukost vilket kan leda till mindre småätande och reducerad risk för övervikt.

Studier har också visat att en bra frukost kan minska risken för diabetes, de som äter frukost har lägre blodsockernivåer vilket annars ökar risken för utveckling av diabetes.

Frukostens huvudsakliga hälsofördelar
– Mindre risk för övervikt
– Mindre småätande under dagen
– Bättre koncentrationsförmåga
– Stabiliserar blodsockernivåerna (mindre risk för diabetes)

Annons

Frukost och träning

Ingen ska strunta i sin frukost men extra viktig är din frukost när du tränar. Frukosten bör bestå av cirka 30 % av dagens matintag. Se till att du har mycket protein och kolhydrater i din frukost och komplettera gärna med någon frukt.

Kan du inte få ner något på morgonen så får du lära dig, börja med en mindre frukost och du kommer snart att se att du kan få ner mer mat. Försök att alltid äta frukost.

Lättlagad frukostklassikern

Havregrynsgröt – Välj havregryn, fiberhavregryn eller rågflingor
Bröd – Välj något av alla fullkornsbröd som finns tillgängliga
Pålägg – Välj något proteinrikt som skinka eller ost
Frukt

Annons