Annons
Annons

Hur man får ut mest från träningsprogrammet

Har du bestämt dig för att bli hälsosam och börja träna men har inte hittat ett lämpligt program som kommer att passa dig? Innan du bestämmer dig för ett träningsprogram är det ett par saker du måste göra.

– Varför vill du träna?

Gör upp dina mål med träningen. Skriv ner dem så du ständigt har något som påminner dig om varför du ska träna och vart du vill komma med din träning. Skriv också ner vad för typ av mål du är ute efter. Vill du få mer muskler, gå ner i vikt eller bara bli allmänt vältränad? Var klar över vad du vill så du kan välja ett lämpligt träningsprogram för dig och dina mål.

– Vad du ska göra för att få den bästa träningen

Nu när du vet vilka mål du har måste du bestämma vilken metod som är lämpligast för dig och dina mål. Till exempel kanske du återhämtar dig från en sjukdom eller operation. Då kanske behöver en specialiserad tränare som kan hjälpa dig i ditt tillstånd. Eller kanske du vill gå ner i vikt men har du kunskapen som krävs för att gå ner i vikt långsiktigt? Du kanske måste läsa på lite eller hyra en personlig tränare.

– För loggbok över din träning

Det är väldigt bra att föra loggbok över din träning och på så sätt följa din egen utveckling. I din loggbok skriver du ner hur långt du sprungit, hur tunga vikter du lyft eller hur snabbt du simmat. På så sätt kan du förbättra och se utvecklingen över din träning. Utan en bra loggbok över vad du tränat kommer du bara att gissa vad du presterade förra gången du tränade. Dina chanser att utvecklas blir mindre och dina mål längre bort.

Så för att lyckas med din träning och få ut mest möjliga från ditt träningsprogram måste du sätta upp mål och precisera dem tydligt, bestämma vilka metoder du ska använda dig av och skriva loggbok så du kan följa din utveckling.

Tips på övningar kan du hitta i vår övningsbank. Testa dessutom ett av våra träningsprogram om du inte vet var du ska börja.

Annons