Annons
Annons

Högintensiv intervallträning, för de som orkar

Dags att kuta som en galning i intervaller? Högintensiv intervallträning eller HIIT (High intensity interval training) som det också kallas är en träningsform som är högst effektiv för fettförbränning.

HIIT är en form av träning där du presterar det maximala av din kropp. Du varvar korta intervaller på 20-30 sekunder på max med en tid av vila och upprepar sedan samma procedur. Högintensiv intervallträning är inte vanligt, utan kräver väldigt mycket av individen som utför själva träningstekniken.

Fördelarna med HIIT jämfört med traditionell konditionsträning är många

  • HIIT förbränner mer fett än någon annan träningsform både under utförande. Det tar dessutom längre tid för din kropp att återhämta sig vilket också gör att du ökar fettförbränningen efter träningen.
  • Högintensiv intervallträning gör så att du ökar din ämnesomsättning (metabolism) vilket gör att din fettförbränning tilltar.
  • Studier har tydligt visat att man mister mindre muskler genom HIIT än genom traditionell viktminskning eller motionsträning. Därför lämpar sig denna träningsform mycket bra vid deff.
  • Genom HIIT ökar du ditt VO2 max (din maximala syreupptagningsförmåga). Du kommer därför att uthärda större ansträngningar vad gäller konditionsövningar i framtiden.
  • HIIT har även visas sig ha anaboliska (uppbyggande) egenskaper. För dig som tränar styrketräning innebär det lättare att få en ökad mängd muskelmassa.

Hur utförs HIIT

HIIT kan du utföra i en mängd olika träningsformer. Du kan utföra träningsformen som spinning, löpning, simning eller andra konditionsmaskiner.

Såhär kör du ett HIIT pass

Värm först upp med 10 minuters lättare träning som du själv känner dig bekväm i. Till exempel kan du jogga lugnt i 10 minuter innan du ger dig på intervaller. Sedan ger du ditt absoluta maximum i 15 sekunder till 30 sekunder, och vilar därefter i cirka 2 minuter. Sedan upprepar du tillvägagångssättet så mycket du orkar. Under tiden du vilar ska du helst vara aktiv genom att cykla lugnt på en spinningsmaskin eller gå och sedan löpa under intervallerna beroende på vad du utför för sorts övning.

Övningarna är väldigt intensiva och ska helst inte utföras mer än 1-3 gånger per vecka. Se också till att du inte har någon annat konditions eller styrkekrävande varken innan eller efter ett pass av högintensiv intervallträning.

Om du tränar flera gånger i veckan och ändå vill få in träning med intervaller, är det att rekommendera att du tränar på olika tider. Till exempel styrketräning tidigt och intervaller senare på dagen.

Annons

Inte för alla 

Högintensiv intervallträning är hur som helst inte för alla typer av människor. Det krävs att du har någon fysisk bakgrund att stå på eftersom den är så pass krävande av personen som utför HIIT. Värt att göra är en hjärtundersökning innan man ger sig in på HIIT av den orsaken att man kommer upp i så höga hjärtslag.

För att kunna utföra högintensiv intervallträning bör man också vara psykiskt förberedd när man ska pressa max ifrån sin kropp. För det är verkligen riktigt jobbigt. Känner du att du behöver stärka ditt psyke först? Testa att köra vårt fysiska och mentala träningsprogram.

Annons