Annons
Annons

Explosiv styrketräning

Explosiv styrketräning är i stor utsträckning använt bland atleter som behöver extra mycket styrka och kraft under kortare perioder. Det kan handla om kortdistans löpare och hoppare som behöver maximal styrka och kraft under en kort tidsperiod.

Explosiv styrketräning är inte det första man ska ge sig in på när man ska börja träna. För att träna explosivt krävs en relativt bra grundmuskulatur för att man inte ska drabbas av skador under övningarna. Därför bör man först bygga upp grundmuskulaturen och därefter kolla vidare på vilka övningar man behöver bli explosiv i för att dra en fördel i sporten man utövar.

Själva momentet går ut på att under kort tid flytta vikter snabbt för att på så sätt bygga upp en explosivitet i musklerna som kan utnyttjas i sporter där du kan dra fördelar av att vara explosiv. Övningar som kan utföras explosivt är obegränsat, allt handlar om i vilken eller vilka övningar du vill bygga upp din explosivitet. Du kan exempelvis bygga upp explosivitet i bänkpress, men har ingen nytta av den vid löpning. Vanligen används explosiv styrketräning i övningar som involverar stora muskelgrupper.

I en studie från Finlands institut för olympiska sporter har man visat på stora fördelar som explosiv styrketräning ger vid bland annat löpning. Löparna i studien lyckades förbättra sina resultat utan att några förändringar i deras VO2max*.

Explosiv styrketräning är inte begränsad till någon speciell sport eller övning utan kan anpassas till de övningar och moment där du är i behov av explosivitet.

*VO2max, din maximala syreupptagningsförmåga

Studien från Finlands institut för olympiska sporter:
Paavolainen L, Hakkinen K, Hamalainen I, Nummela A, Rusko H.
Scand J Med Sci Sports. 2003 Aug;13(4):272

Annons