Annons
Annons

Ett eller flera set i din styrketräning

Vem har inte fått höra hur många set man ska träna i varje övning. Den ena säger något och den andra säger något annat. Oavsett om det är ett proffs eller amatör så ska man alltid vara kritisk. Huvudsaken är trots allt att det ska fungera bäst på dig, inte det generella användandet. Ett eller flera set är alltså ditt val, utefter val, mål och preferenser!

För att veta om något fungerar på dig finns det bara ett sätt att reda på det, testa! Gör upp träningsperioder där du tränar med ett set i varje övning och se om resultaten skiftar från ditt föregående träningsprogram. På så sätt kan du få reda på vad som fungerar bäst på dig och vad som kan hjälpa dig framåt i din styrketräning.

Studier angående ett eller flera set i styrketräning

Studier kring huruvida träning med eller flera set ger bäst resultat i form av styrka och muskelmassa har gjorts. Flera av studierna konstaterar att det inte spelar någon roll om man tränar med ett eller flera set i varje övning. Resultaten har varit snarlika för testpersonerna som tränat flera och de som har tränat med ett (1) set. Studierna har utförts på alltifrån nybörjare till mer erfarna och resultaten har varit detsamma. Andra hävdar att man inledningsvis ska träna med ett set, men att det sedan krävs flera set för att stimulera musklerna.

Du som tränar och undrar ska inte hänga upp dig på saker som hur många set du ska utföra i varje övning. Faktum är att du kommer få resultat oavsett om du kör 1 eller 3 set per övning, och du vet att båda fungerar.

Set betyder hur många gånger du upprepar en övning. En gång är 1 set. Varje set innehåller reps (repetitioner).

Källor
  • Medicine and Science in Sports and Exercise. Supplement 30(5): S163, 1998
  • Medicine and Science in Sports and Exercise. Supplement 30(5): S274, 1998
  • Medicine and Science in Sports and Exercise. Supplement 30(5); 116 & 165, 1998
Annons