Annons
Annons

Vad innebär periodisk fasta?

Periodisk fasta är en typ av kosthållning som går ut på att du inte äter något alls, det vill säga fastar, under vissa perioder. Det finns en rad olika versioner där själva fastan är olika lång. Dessa olika kosthållningar eller dieter kallas för allt från Eat Stop Eat, 5:2, Lean gains och The Warrior Diet.

Innehållsförteckning:

  1. Stabilisera ditt blodsocker med periodisk fasta
  2. Periodisk fasta och styrketräning

Denna guide lär dig:

  • Vad som menas med periodisk fasta
  • Vilka fördelar det finns med periodisk fasta
  • Hur periodisk fasta påverkar ditt träningsresultat

1. Stabilisera ditt blodsocker med periodisk fasta

Periodisk fasta är en typ av kosthållning som går ut på att du inte äter något alls, det vill säga fastar, under vissa perioder. Det finns en rad olika typer av periodisk fasta där själva fastan är olika lång. Allt från 16 till 24 timmars lång fasta, fasta varannan dag eller fasta en eller två dagar i veckan.

Dessa olika kosthållningar eller dieter kallas för allt från Eat Stop Eat, 5:2, Leangains och The Warrior Diet. I träningssammanhang är Leangain en populär periodisk fasta där du fastar 16 timmar under ett dygn och har tillåtelse att äta under resterande 8 timmar.

När man fastar kan det leda till att insulinnivåerna sjunker i kroppen och med den kan en ökad insulinkänslighet uppstå. Ökad insulinkänslighet kan låta negativt men faktum är att hormonet insulin hjälper till att bygga muskler och påverkar även fettcellernas lagring av kroppsfett.

Försämrad insulinkänslighet innebär att en stor dos insulin måste frigöras för att muskelcellernas receptorer ska öppna sig och ta emot näringsämnena från kosten. Detta medför även en ökad lagring av fett eftersom insulinnivån i kroppen är så pass hög.

En ökad insulinkänslighet innebär det motsatta, det vill säga att en mycket mindre dos insulin behöver frigörs när du äter. Detta leder till ett effektivare näringsupptag i muskelcellerna och fettcellerna hinner inte lagra en lika stor energimängd i from av kroppsfett.

Genom att ägna dig åt periodisk fasta kan blodsockernivåerna stabiliseras och kroppen kan hämta energi från det lagrade kroppsfettet. Fasta kan även bidra till ökade mängder tillväxthormon. Denna form av diet kan ha med andra ord ha en positiv effekt på både fettförbränningen samt bevarandet av din existerande muskelmassa. Mycket likt de sköna effekter du får av att deffa.

2. Periodisk fasta och styrketräning

Hur du lägger upp den periodiska fastan är upp till dig. Många väljer att få äta mellan klockan 12.00 på dagen fram till klockan 20:00 på kvällen. Sedan påbörjas fastan fram till klockan 12:00 nästa dag. Detta är en form av Lean gain och är ett populärt upplägg för många tyngdlyftare.

Att du kan äta under de flesta av dagens vakna timmar känns naturligt och du kan äta lunch och middag med familj, vänner och bekanta. De timmar när du fastar är det i regel tillåtet att dricka. Vatten, te och kaffe är inga problem så länge du undviker energidrycker och juicer med mera.

Till skillnad från andra dieter vet du att du får äta under en viss period och då hur mycket du vill. Andra kosthållningar bygger på att du ständigt ska undvika att äta för mycket vilket kan kännas påfrestande psykologiskt. När du fastar minskar även din aptit så även att du får äta under hela åtta timmar är det inte säkert att du har ett behov större mängder mat än normalt.

Periodisk fasta passar inte alla, men för dig som vill minska i vikt eller deffa på ett nytt sätt kan dra nytta av denna kosthållning. Du får äta dig mätt varje dag och äta en bra och stor måltid efter träning och du behöver dessutom inte räkna kalorier. Timmarna du fastar gör det mesta av jobbet åt dig gällande viktnedgången.

Kroppen har en fantastisk förmåga att anpassa sig och periodisk fasta kan inte likställas med svält i någon form. Vill du deffa eller gå ner i vikt genom att ligga på ett energiunderskott kan periodisk fasta vara nyckeln till ett perfekt och långvarigt resultat.

Annons