Annons
Annons

Så uppnår du optimal ketos

Enkelt förklarat är ketos ett metaboliskt tillstånd i kroppen som innebär att en hög fettförbränning pågår. Insulinnivåerna måste vara låga för att ketonproduktionen ska kicka igång. När ketonproduktionen sätts igång förbränns fett istället för kolhydrater och därför måste man begränsa sitt intag av just kolhydrater. För att uppnå det optimal ketostillståndet behöver man oftast köra en diet utformad efter det.

Innehållsförteckning
  1. Vad menas med ketos?
  2. Varför är tillståndet eftertraktat?
Denna guide lär dig
  • Vad ketos är och hur tillståndet uppstår i kroppen
  • Hur man ska äta för att uppnå optimal ketos
  • Varför tillståndet är gynnsamt vid träning

1. Vad menas med ketos?

Enkelt förklarat är ketos ett metaboliskt tillstånd i kroppen som innebär att en hög fettförbränning pågår. Insulinnivåerna måste vara låga för att ketonproduktionen ska kicka igång. Vid tillståndet förbränns fett istället för kolhydrater och därför måste man begränsa sitt intag av just kolhydrater.

Det är fettreserverna man är ute efter att bränna med denna diet. När kolhydraterna är slut blir fettvävnad kroppens primära energikälla, något de flesta träningsfantaster vill uppnå för att reducera oönskat underhudsfett. Vid fettförbränning omvandlas lagrad fettvävnad till fettsyror som sedan omvandlas till ketoner eller ketonkroppar i levern.

Optimal ketos uppstår då levern producerar mer ketoner än det normala värdet. För att nå tillståndet kräver din diet för ketos att intaget av kolhydrater minimeras. Utesluter man kolhydrater helt ur kosten uppnår man det inom tre till sju dagar.

För att veta om kroppen befinner sig i det optimala tillståndet, kan du mäta antalet ketoner i blodet eller urinen med en så kallad ketonmätare. Ett optimalt ketonvärde är lika med 1,5-3 mmol/l.

2. Varför är ketos ett eftertraktat tillstånd?

Olika personer har olika lätt att nå tillståndet. Det som man vill uppnår är givetvis att få kroppen att bränna mer fett än vanligt istället för glykos. Personer som är aktiva och tränar på hög nivå kan ha stor nytta av tillståndet för att nå en eftersträvansvärd toppform. De extra fettreserverna förbränns effektivt i detta tillstånd.

Periodisk fasta ger också upphov till ketos då kroppen naturligt bildar ketoner om man avstår från föda i mer än åtta timmar. En strikt diet för ketos, fasta eller kosthållning som är låg på kolhydrater kan alltså leda till optimalt tillstånd. Vill man prova på att äta på ett sätt som främjar tillståndet och leverns förmåga att producera ketoner får man successivt utesluta kolhydrater ur kosten. Efter omkring tre dagar ligger leverns ketonproduktion på max, kroppen hämtar då främst energi från fettsyror.

Biverkningar vid en diet för ketos

När man övergår till en keton-främjande kost kan man drabbas av symptom som huvudvärk, trötthet, synrubbningar och en aceton doftande andedräkt. Efter cirka en vecka brukar besvären gå över. LCHF är en kosthållning som begränsar antalet kolhydrater och som leder till att kroppen använder fett som energikälla istället för glykogen. En strikt LCHF metod godkänner ett intag av cirka 10 % kolhydrater, och genom att äta på detta sätt kan man hamna i ketos.

Efter två till tre veckor har kroppen ställt om sig helt till att omvandla fett till energi istället för kolhydrater. Det gäller att skynda långsamt och inte förvänta sig allt för stora resultat innan denna tid har passerat. Att köra en diet för ketos och sträva efter det optimala tillståndet kan vara ett mål för dig som vill ha snabba fettförbrännande resultat.

För dig som tränar normalt och inte vill lägga om din kost helt kan fokusera på livsmedel med lågt GI-värde som mättar längre. Ketogen kost har visat sig ha positiva effekter på personer som lider av epilepsi. Att sträva efter optimal ketos under en viss period för ett bättre träningsresultat leder i regel inte till några negativa effekter.

Det saknas studier på hur kost med väldigt lite kolhydrater påverkar oss i längden. Men kolhydrater är och förblir en livsnödvändig byggsten i vår kropp. Att äta ökade mängder fett vet vi inte heller hur pass stor inverkan det har på blodfetter och vårt allmänna välbefinnande. Utgå från dig själv och dina förutsättningar när du väljer diet. Tvinga dig inte igenom en diet om den inte funkar, då kommer du troligtvis bara att gå återgå till utgångspositionen så småningom.

Känner du inte att detta är en diet för dig? Kolla in fler dieter nedan och hitta en som passar dig, din livsstil och dina träningsmål.

Ytterligare dieter

Annons