Annons
Annons

Behåll motivationen med din träning

När ditt träningsprogram flyter på och du känner att du utvecklas åt rätt håll och du verkligen har motivationen uppe så kanske du tänker på hur det ska kunna bevara motivationen till att träna. Det är en av de största utmaningarna med att träna, det är väldigt många som slutar bara efter några veckor, månader eller kanske år. Folk som helt enkelt tappar motivationen totalt och bara slutar rakt av.

Att styrketräna flera gånger i veckan och komma in i denna rutin kan kännas tråkigt i längden och kan leda till att man tappar motivationen till slut. Det här är den enda kroppen du kommer få i ditt liv så det är bäst om du tar hand om den på bästa sätt. Följ ett träningsprogram men det ska inte vara något som känns som ett straff eller något som du ska tvinga dig själv till att göra. Därför kan det vara bra att belöna sig själv på något sätt eftersom man gjort en bra sak och för att behålla motivationen.

Den bästa belöningen är inte godis eller någon typ av mat som hamburgare och pizza. En vanlig metod brukar vara att man belönar sig själv efter ett hårt träningspass med en påse godis eller en pizza för att man ”förtjänar det”. Men det är ingen som förtjänar 300 extra kalorier att bli av med. Belöningar som mat och godis är inte den rätta vägen att belöna sig själv och hålla uppe motivationen eftersom dessa typer av belöningar kommer bara att göra så att du kommer att behöva träna mer och längre för att bli av med allt du stoppar i dig. Istället, kan du välja ut musik och böcker du tycker om. Välj de saker du tycker om allra mest, försök att variera mellan små belöningar, mellan belöningar och större belöningar beroende på hur du klarar av dina mål och hur pass stora målen du klarar av är.

Om ditt mål är att gå ner i vikt är det viktigt att du stimulerar din viktnedgång med för din mindre mål. Om du väntar tills du förlorat 10 kilo för att ge dig själv en belöning kan resan till en smalare kropp kännas tung och jobbig. Försök att ge dig själv någon form av belöning varje gång du gått ner 5 kilo. Sätt upp mindre mål, det är då lättare att uppnå så du inte tappar motivationen på vägen. Belöna dig själv sedan med en ny CD eller DVD som du tycker om speciellt mycket. Om ditt mål handlar om styrketräning och att bygga muskelmassa kan du istället sätta upp målen genom att se hur mycket du utvecklas i de olika övningarna. Hur mycket lyfter du nu, och vad är ditt mål att lyfta om 1-2 månader? Använd samma typ av belöningar som tidningar, böcker, filmer eller musik. Bara tanken om att du får ge dig själv en belöning efter du uppnått uppsatt mål kan göra träningen lättare.

En viktig sak är att låta belöningarna vara inom rimliga gränser. Har du tappat ett kilo kan du inte belöna dig själv med en plasma-tv. Det skulle bara spåra ur och du skulle förlora mer på det än att vinna. Rimliga belöningar är DVD filmer, CD, böcker och tidningar.

Att behålla motivationen till styrketräning, löpning, simning och allmän träning kan vara mycket svårt och man måste kämpa för det varje gång man går till gymmet. Men att belöna sig själv kan få en att hålla uppe motivationen samtidigt som man ser hur man utvecklas fysiskt och psykiskt.

Annons