Annons
Annons

BCAA: Vad är det och när ska man ta det?

BCAA (grenade aminosyror) har funnits längre än kosttillskott som kreatin och beta-alanin, men få har insett dess fulla potential. Det är ett av de bästa kosttillskotten du kan använda när det kommer till muskeltillväxt, fettförbränning och uthållighet.

dagliga tillskott
BCAA hjälper dig att få i dig tillräcklig mängd aminosyror för muskeltillväxt.

Muskelbyggare äter kopiösa mängder protein både i sin kost och i form av pulver och kasein. Protein innehåller också en stor mängd aminosyror. Faktum är dock att grenade aminosyror som man kan hämta från kosttillskottet kan vara ännu viktigare när det kommer till muskeltillväxt. Det har visat sig kunna påverka musklernas tillväxt på fler sätt än vad man trott.

Vad är BCAA egentligen?

BCAA står för Branched-chained amino acid (grenade aminosyror) och innefattar de tre aminosyrorna leucin, icoleucin och valin. De tre aminosyrorna är essentiella och därmed kan kroppen inte skapa dem själv. Du måste få i dig dem på annat sätt och med all rätt eftersom de har visat sig ha en positiv effekt på musklernas proteinsyntes. Så om muskeltillväxt är ditt mål är BCAA ett måste.

Annons

BCAA och styrketräning

Att öka prestationsförmågan när det kommer till styrketräning är något många vill uppnå eftersom ökad prestation innebär ökad muskeltillväxt.

BCAA som prestationshöjande tillskott

BCAA har i flera studier visat sig vara en potent prestationshöjare och fungerar som en utmärkt energikälla för arbetande muskler på grund av dess unika metabolism. Det fungerar inte bara som en energikälla utan ökar också fettoxidationen vilket gör att du kan träna hårdare utan att bli trött i och med att de ökade energibehoven blir mätta. Detta gäller både för högintensiv träning och uthållighetsträning.

Ett annat sätt aminosyrorna kan fungera prestationsökande på är dess förmåga att spara på glykogenet under träning. Glykogen finns som lagrade kolhydrater i muskelvävnaden och fungerar som bränsle för musklerna under intensiv träning.

Detta gör att det är viktigt att ha glykogen tillgängligt om du tränar hårt under en längre tid. En positiv inverkan på återhämtningen efter träning har också märkts i samband med användning av just detta kosttillskott.

Effekten på hormoner

Hormoner har en stor inverkan på hur mycket muskler man kan bygga. De viktigaste är testosteron, insulin och tillväxthormon. Dessa tre spelar en stor roll när det kommer till din muskeltillväxt och BCAA har visat sig ha en positiv effekt på kroppens utsöndring av de tre.

BCAAs effekt på testosteron, insulin och tillväxthormon

Testosteron är den mest välkända och BCAA boostar halterna av hormonet när det används innan träning. Under intensiv styrketräning höjs testosteronnivåerna naturligt och efter träningen börjar de sjunka till normalnivå igen.

Använder man BCAA innan träningspasset håller sig testosteronnivåerna högre under flertalet timmar, vilket kan hjälpa till att maximera muskeltillväxten utifrån ett enstaka gympass.

BCAA hjälper också till att sänka kortisolnivån i kroppen vilket leder till att muskelmassan byggs upp istället för att brytas ned. Aminosyrorna har också visat sig öka insulinkänsligheten vilket hjälper din kropp att lättare tappa fett, bygga muskler och motverka diabetes.

Aminosyrorna är ett säkert och effektivt sätt att manipulera hormonerna i kroppen naturligt för att kunna maximera resultaten på gymmet.

BCAA under viktnedgång och viktminskning

Effekten BCAA har på viktnedgång är något man börjat studera först på senare år. Studier har visat att tillskottet kan ha en positiv effekt när man vill tappa vikt.

Detta betyder inte att du kan festa loss på pizza och annan onyttig mat, utan BCAA hjälper snarare till att maximera fettförbränningen när du redan går på en diet.

Aminosyrorna hjälper till att spara på glykogenet och ökar insulinkänsligheten vilket kan snabba på resultaten om du går på en viktnedgångsdiet. Den mest positiva aspekten är att användandet bevarar muskelvävnad samtidigt som du tappar i fett.

Hur mycket och när ska du använda BCAA?

De bästa tillfällena att ta BCAA på är före, under och efter träning.

Dosering:
  • Väger du 75 kilo eller mindre – 3 gram före, under och efter träning.
  • Väger du 76 kilo eller mer – 5 gram före, under och efter träning.

Även om före, under och efter träning är de viktigaste tillfällena att ta BCAA på så finns det andra tidpunkter på dagen du med fördel kan använda det. Du kan ta tillskottet flera gånger under dagen, utöver träningstillfället, för att ytterligare öka proteinsyntesen och reducera nedbrytningen av musklerna.

Dosering:
  • Väger du 75 kilo eller mindre – 10 gram före, under och efter träning.
  • Väger du 76 kilo eller mer – 15 gram före under och efter träning.
  • Här ska doserna delas upp under dagen och även tas vid frukost, mellan måltider och innan läggdags.

Relaterade artiklar

Läs vidare om BCAA och annat muskelbyggande

Annons