Annons
Annons

Bantningspiller och snabba resultat

Det finns en uppsjö av olika träningsformer och träningsredskap idag. Alltifrån elastiska band till speciella rullmaskiner är utvecklade för stimulans av specifika partier av kroppens muskler. Ibland kan det vara svårt att välja vad som passar dig. Det gör det inte lättare med all media som styr oss kors och tvärs i träningsdjungeln. Idag är styrketräning superbra, imorgon är det farligt. Man måste som läsare undvika att ta allt ordagrant, lita på sitt eget förnuft och inte tro på allt som låter för bra för att vara sant, såsom bantningspiller.

Snabba resultat

För en otränad och omotiverad person är det enkelt att lockas av tips som lovar snabba resultat, såsom bantningspiller. För vem vill inte bli smal på 2 veckor eller bli muskulös på 1 månad. Vi tar hellre den ”enkla” vägen istället för den jobbiga, svettiga vägen. Hade det varit så enkelt, hade alla haft sin drömkropp. Sanningen är en annan. När det gäller kroppen så tar det lång tid att få resultat. Hur lång tid det tar är delvis individuellt men träningsintensitet, typ av träning, längd och kost spelar en stor roll. Bantningspiller är alltså inte en lösning på dina problem.

För att komma igång med din träning är det viktigt att du kommer till insikt med att det inte är en endagsförvandling utan en längre process. Du kommer att se resultat efter ett tag och din kropp kommer utvecklas med tiden. Till dess håller du kvar eller utvecklar dina tränings- och kostrutiner.

Annons

Man kan banta sig smal

Det är många som har fattat tycke för dieter och bantning och få en viktminskning utan träning. Att skära ner på kaloriintaget och på så sätt gå ner i vikt är emellertid inte optimalt, varken ur hälsosynpunkt eller resultatmässigt. Ett restriktivt kaloriintag kan göra att man får i sig för lite näring som leder till negativa effekter som trötthet och sänkt immunförsvar. Många överdriver sin diet och lever på mindre näringsrika livsmedel, vilket ofta gör att man avbryter sin viktminskning.

Det är inte svårt att förespråka träning när det är frågan om viktminskning för med träning följer så många fördelar med på köpet. Det är inte alltid frågan om att må bra på utsidan, utan även insidan kräver lite omsorg. Med träning får man båda delar. Faktum är att vi rör oss alldeles för lite i dagens samhälle och träning bör därför vara en rutin i var man och kvinnas liv. Så skippa dieterna, sköt kosten och rör på dig.

Annons