Annons
Annons

Andning under träning

Det är inte sällan man på gymmet möts av någon som sitter i bänkpressen, illröd i ansiktet och slungar stången upp och ner i häftiga rörelser. Ofta inleds övningen med ett djupt andetag för att sedan hålla andan under delar av övningens utförande. Denna ”träningsmetod” är varken effektiv eller bra och kan också innebära skada för personen under övningens utförande. Lär dig rätt andningsteknik idag!

Muskler och hjärnan behöver syre för att fungera korrekt. Stryper man syretillförseln genom att hålla andan innebär det att musklerna och hjärnan får mindre syre. Syret används i musklerna för att slå sönder glykogenet som används som energi. Det är också under träning, när man har speciellt hög puls för att tillgodose musklerna med syre som vi behöver mer syre än vid vila. Att hålla andan kan alltså göra att du presterar sämre än du gör om du inte håller andan under övningen.

Det kan vara svårt för många att få in den rätta rytm i andningen, men när du väl är där kommer du göra det utan att tänka på det.

Andningsteknik

Genom att ha en kontrollerad andning under övningar kommer du kunna lyfta mer och framförallt göra det säkrare. Andningsteknik tillämpas inte bara under styrketräning utan krävs även under konditionsträning. Det är lättare att löpa om man har en andningsteknik som följer en rytm i övningen.

Exempel i bänkpress

Bänkpress  består av en excentrisk rörelse och en koncentrisk. När du lyfter ner stången mot dig och när du pressar stången ifrån dig. När du lyfter ner stången ska du andas in och när du pressar stången ifrån dig ska du andas ut. Du får då en rytm i andningen som är positivt för din prestation. Istället för att ta ett djupt andetag i början av övningen och sedan andas under varannan repetition kan göra att du presterar sämre.

Annons