Annons
Annons

Styrketräning för äldre

Undersökningar har visat att styrketräning är både säkert och effektivt för både män och kvinnor i alla åldrar. Även de människor som inte är i perfekt hälsa kan träna styrketräning. De som vinner mest på att styrketräna är oftast dem som har något hälsoproblem som hjärtsjukdomar eller folk som har problem med lederna.

Därför ska du börja träna styrketräning
Undersökningar har visat att styrketräning är både säkert och effektivt för både män och kvinnor i alla åldrar. Även de människor som inte är i perfekt hälsa kan träna styrketräning. De som vinner mest på att styrketräna är oftast dem som har något hälsoproblem som hjärtsjukdomar eller folk som har problem med lederna.

Styrketräning i kombination med någon form av aerobiska övningar kan även påverka den känslomässiga och mentala hälsan hos en människa.

Fördelarna med styrketräning
Det finns enormt många fördelar med styrketräning och den positiva påverkan på kroppen. Man kan bland annat reducera risken för vissa sjukdomar bland annat

– Diabetes
– Ledproblem
– Problem med ryggen
– Depression
– Fetma

Bli mer flexibel och minska fallskador
När man blir äldre så försämras balanssinnet och flexibiliteten och det finns en risk för att man trillar och faller. Ofta leder detta till ett brutet ben eller liknande och kan därefter leda till vidare komplikationer. Genom att träna styrketräning övar man upp flexibiliteten och minskar risken för fallskador bland äldre. Enligt en studie på Nya Zeeland minskade fallskadorna bland äldre med 40 % genom balans och styrketräning.

Reducera ledskador
I en amerikansk undersökning där man genomförde ett 16 veckors styrketräningsprogram med äldre män och kvinnor för att reducera inre knäskador, visade att styrketräning reducerade smärtan i knäna med 43 %. De deltagande männen och kvinnorna fick även ökad styrka och bättre fysik. Resultatet blev överraskande eftersom det blev lika bra som om du skulle använda medicin, men med många mer bra fördelar och utan bieffekter.

Bättre sömn
Studier har visat att dem som tränar regelbundet uppnår en bättre sömn. Dem somnar tidigare, sover djupare, vaknar mer sällan och sover längre. Istället för att medicinera och få bieffekter är styrketräning minst lika bra.

Få kontroll över vikten med styrketräning
Människor som har mer muskler har också ett högre metaboliskt värde. Muskler är en aktiv vävnad som förbränner kalorier konstant medan lagrat fett använder sig av ytterst lite energi i förhållande till muskler. Styrketräning är det absolut bästa sättet att bygga muskler och kan bidra med så mycket som 15 % ökning av det metaboliska värdet. Det innebär att du kommer få det mycket enklare att behålla en hälsosam vikt.

Ökad glykoskontroll
Mer än 300 000, eller tre till fyra procent svenskar har diabetes typ 2 och siffran stiger. Att ha diabetes typ 2 innebär en ökad risk för hjärtsjukdomar och många blir även blinda i äldre dagar. Enligt amerikanska undersökningar kan en förändrad livsstil som att börja styrketräna hjälpa människor som har diabetes typ 2. Undersökningen visade att 16 veckors styrketräning gjorde uppseendeväckande förbättringar för människor med diabetes typ 2. Dessa förbättringar var att jämföra med den medicinering man tar om man har diabetes typ 2.

Styrketräning förbättrar självförtroende och reducerar en depression
Genom att styrketräning för man bättre självförtroende och är man deprimerad sedan innan kan man reducera depressionen. Många som har separerat eller drabbats av någon form av depression börjar ofta styrketräna och motionera per automatik och mår sedan mycket bättre. Detta har självklart en positiv inverkan på den mentala hälsan.

Annons