Annons
Annons

Två huvudtillskott för optimal återhämtning

Efter träning, speciellt om du tränar hårt, är det viktigt att låta kroppen återhämta sig så att musklerna får vila så att de kan växa istället för att brytas ned. Här är två återhämtningsboostande kosttillskott du inte får vara utan.

Det finns en uppsjö av kosttillskott som hjälper din återhämtning efter träning. Men ska du bara välja två är det dessa du ska satsa på:

Fettsyror

När det kommer till att bygga muskler kan man likna det med en tegelmur. Vi skadar tegelstenar när vi tränar och våra kroppar återhämtar sig genom att ersätta de skadade stenarna med nya. Som med en tegelmur vill vi också att grunden ska vara stark för att inte hela muren ska falla isär. Samma sak gäller för din kropp och det bästa sättet att stärka din grund är med fettsyror (EFA). Fettsyror får du bäst i dig genom fiskolja som bokstavligt blir en del av vår cellstruktur. Fiskolja hjälper inte bara hormonreceptorerna utan hjälper också din kropp att stå emot stress och inflammation och på det viset gynna återhämtning.

Dosering: 2-3 g, 3 gånger dagligen med måltider.

E-vitamin

En bra återhämtningsplan bör innehålla antioxidanter och en sådan är E-vitamin. En vitamin som reducerar träningsvärk och gynnar återhämtning. E-vitamin fungerar utmärkt ihop med fettsyror då den till skillnad från fiskolja motverkar oxidativ stress som skadar musklerna efter ett träningspass. Ökar du intaget av fettsyror bör du öka intaget av antioxidanter i samma mängd.

Dosering: 400-800IU delat på två doser. 

Annons