Annons
Annons

Träningsskor

Om du brukar köra knäböj, men aldrig har gjort så i ett par tyngdlyftningsskor så har du något att se fram emot. Ett par bra skor gör nämligen stor skillnad i hur en knäböj känns. Eftersom en tyngdlyftningssko är högre i hälen än ett par vanliga skor så blir rörelsen enklare att utföra, speciellt om du är lite stel i kroppen och böjer med knäna ut över tårna i botten. Den stora fördelen med tyngdlyftningsskor är annars att sulan är stenhård. Hälen komprimeras inte alls när du belastar den, vilket gör att all kraft drivs ner i marken utan att absorberas av en mjuk sula. Om du har ett par skor med mjuka sulor så betyder det även att du står på ett instabilt underlag, vilket ger ett visst mått av oförutsägbarhet till rörelsen. Slumpmässiga variationer i rörelsen vill du undvika när du böjer tungt. Den sämsta skon du kan ha på dig är ett par löparskor.

Alla behöver dock inte tyngdlyftningsskor. Det beror lite på hur just din knäböj ser ut. Om du böjer brett och dina knän inte passerar tårna i botten så behöver du heller inte så mycket lyft i hälen. Det finns speciella lyftarskor som är i princip flata, men det är många som böjer i vanliga låga skor med tunn sula. En favorit brukar vara Chuck Taylor All Star från Converse.

Ett par bra skor är för den delen till hjälp även i många andra övningar där du står på marken, såsom marklyft och press. För marklyft vill du inte ha den förhöjda hälen eftersom du vill kunna komma så nära marken som möjligt. I så fall finns det speciella marklyftstofflor eller sock-i-plast, eller så kan du skaffa ett par Chuck Taylor All Star. Om golvet är strävt och det inte finns någon risk för att halka så gör det även att lyfta i strumplästen.

Annons