Annons
Annons

Träningshandskar

Träningshandskar används inte för seriös styrketräning. En handske är en extra glidyta mellan handen och stången som dessutom ökar greppdiametern, vilket gör det svårare att greppa stången. Den enda gången du får använda en handske är om du behöver skydda en hudskada, som t.ex. en avsliten valk.

Handskar får inte heller användas för att undvika få valkar i händerna. Nackdelarna är helt enkelt för stora. Däremot går det att förebygga och sköta om valkar så att de nästan inte märks. Stora valkar är inte bara ett estetiskt problem, utan stora valkar kan också att slitas av. Det gör ont och du riskerar också att behöva vila från träningen.

De största valkarna bildas när du drar i en stång (marklyft är ett bra exempel). Om du då inte greppar lyftet på rätt sätt så kommer du få stora valkar. Om du greppar mitt i handen så bildas ett veck där fingrarna möter handflatan. Detta veck ger upphov till bildandet av stora valkar. Greppet i ett lyft ska istället vara nere i fingrarna, där stången ändå hamnar under lyftet. Undvik också att släppa stången från toppläget i marklyftet eftersom du riskerar att riva av en valk. Du behöver inte hålla emot, men följ med stången ner med händerna.

Köp en fotfil och fila ner valkarna någon gång i veckan. Undvik att bita och riva i valkar som håller på att spricka, utan fila och smörj med handkräm istället. Om du tycker att det är fjolligt så får du intala dig att du gör det för att förebygga hudskador och ofrivilliga träningsuppehåll.

Annons