Annons
Annons

Träna före frukost och gå ner snabbare i vikt!

Om man tränar på morgonen, på tom mage, så kan man förbränna upp till 20 procent mer fett. Detta visar ny forskning från Northumbria University i Storbritannien.

Fördel eller nackdel med morgonträning

I en studie som publicerades i nätversionen av the British Journal of Nutrition den 24 januari 2013 försökte akademiker att ta reda på om de kända fördelarna med att träna på morgonen, efter en natts fasta, underminerades på grund av att man istället fick en ökad aptit och ett sug efter att äta mer under återstoden av dagen.

Studiens genomförande

I studien bad ett forskarteam, ledda av Dr Emma Stevenson och doktoranden Javier Gonzales, tolv stycken fysiskt aktiva manliga deltagare att genomföra ett pass på ett löpband vid klockan tio på förmiddagen, antingen efter att ha ätit frukost eller på fastande mage utan att ha ätit någonting sedan kvällen innan. Efter träningspasset fick alla deltagare en choklad milkshake som en återhämtningsdryck. Senare under dagen förseddes också deltagarna med en pasta lunch som de blev ombedda att äta ända tills de kände sig bekvämt mätta. Deras förbrukning av energi och fett vid lunchtid beräknades och bedömdes med hänsyn till den mängd energi och fett som de hade förbränt under morgonens träningspass.

Förbrände mer kalorier om man tränat på morgonen

Forskarna upptäckte att de deltagare som hade tränat på morgonen inte hade konsumerat några extra kalorier och inte heller upplevt någon ökad aptit under dagen för att kompensera för deras fysiska aktivitet under förmiddagen. De upptäckte också att de som hade tränat på fastande mage på morgonen förbrände närmare 20 procent mer fett jämfört med de som hade ätit frukost innan sitt träningspass. Detta innebär att träning på tom mage ger det mest önskade resultatet när det gäller fettförbränning.

Optimalt att träna på tom mage

Javier Gonzales är doktorand i ämnet ”Exercise and Metabolism”. Han förklarar att för att kunna förlora kroppsfett så måste vi förbränna mer fett än vi konsumerar. Träning ökar den totala mängden energi som vi förbrukar och en stor del av denna energi kommer från vårt befintliga kroppsfett ifall träningen utförs efter en natts fasta. Att träna på tom mage ger alltså den bästa fettförbränningen och tillika viktnergången. Han tillägger också att de resultat som forskningsteamet kommit fram till visar att träning inte ökar vare sig ens aptit, hunger eller matkonsumtion senare under dagen och för att få ut mesta möjliga av sitt träningspass verkar det alltså vara optimalt att genomföra detta efter en natts fasta.

Resultaten kan bidra till praktiska riktlinjer för överviktiga

Dr Emma Stevenson är universitetslektor i ”Sport and Exercise Nutrition” och även biträdande chef för Northumbria Universitets Brain, Performance and Nutrition Research Centre. Hon tillägger att forskargruppens resultat är väldigt viktiga för att bidra till att ge praktiska och konkreta riktlinjer när det gäller matintag till de individer som tränar för att maximera sin förlust av fettmassa. Hon säger dock att det också bör betonas att detta är en kortsiktig studie och därför kan man bara spekulera om de mer långsiktiga resultaten av dessa kostråd och riktlinjer.

Annons