Annons
Annons

Tips för viktuppgång och öka muskelmassa

Är du en av dom som har svårt för att gå upp i vikt? En av dom som måste kämpa för varje gram? Då är du långt ifrån ensam. Anledningar till att man har svårt att gå upp i vikt kan vara många. Det kan till exempel vara genetiskt, bero på dina matvanor och ålder. Här nedan kommer jag gå igenom flertalet tips för hur du kan bemästra din undervikt.

Ät mer!

Först och främst måste du se över dina matvanor. Stoppar du verkligen i dig tillräckligt med kalorier för att nå en viktökning? Detta är nog den vanligaste orsaken, och kanske den svåraste att förbättra. Men genom att räkna ut din BMR ”Basal metabolic rate” så kan du på ett ungefär få fram mängden kalorier du gör av med per dag. Dokumentera sedan ett par dagar exakt vad du stoppar i dig under måltiderna och räkna ut kaloriintaget. Stoppar du i dig mindre än vad du gör av med så bör du se över dina matvanor. Optimalt är också att ta din BMR och addera 500 kalorier för att gå upp i vikt stabilt.

Addera även en större mängd av råvaror som innehåller mycket kolhydrater. Såsom ris, pasta och potatis. Ät mycket kött, fisk och fågel för att få i dig en stor mängd protein och använd dig av olivolja i sallader.

Kosttillskott till aktiv träning

Tränar du aktivt, vare sig det gäller kondition eller styrka så bränner du mycket kalorier. Och är du en av de person jag tidigare nämnt så gäller det att få i sig extra mycket kalorier. Direkt efter ett träningspass är det viktigt att få i sig både kalorier och protein för att påskynda återhämtningen och det kan du göra med ett glas mjölk och en banan. Men ofta räcker inte det och då finns det en rad olika kosttillskott där du får i dig betydligt större mängd kalorier. Det bästa och mest optimala för detta är kosttillskottet gainer, som är en samling av snabba kolhydrater blandat med vassleprotein. På Gainer.se finns det mer information om detta tillskott och där man samlat de bästa leverantörerna.

Annons