Annons
Annons

Styrketräna för att få bättre sex!

En studie som nyligen publicerats i International Journal of Sexual Medicine visar att unga män som regelbundet tränar styrketräning kan ha en bättre erektil funktion än de män som inte tränar styrketräning.

Bättre orgasmer och bättre sex

I studien deltog 78 män i åldrarna 18 till 40 år. De fick fylla i två stycken enkäter: the Paffenbarger Physical Activity Questionnaire och the International Index of Erectile Function (IIEF). Efter att ha tittat igenom svaren från enkäterna kunde forskarna konstatera att de aktivt tränande killarna hade en bättre erektil funktion än de stillasittande männen. Men dessutom kunde man också konstatera att de tränande killarna hade bättre orgasmer, mindre svårigheter att få orgasm samt högre tillfredsställelse av samlag än de stillasittande killarna.

Risken för impotens minskar

Erektil dysfunktion, ED, eller impotens som det också kallas, är ett sjukdomstillstånd som innebär att man har svårt att få stånd. Detta drabbar såväl yngre som äldre män och det är ett väldigt obehagligt problem som få män vill prata öppet om. Studien visar nu att styrketräning kan minska risken att få ED, samtidigt som träningen också skapar möjlighet till bättre sex och mer intensiva orgasmer. Så nu finns det inte längre några ursäkter till att inte träna.

Annan forskning ger samma slutsatser

Forskarna påpekar också att även annan forskning tidigare har påvisat sambandet mellan träning och erektil funktion. Men detta var den första studie som har visat detta samband även hos yngre killar. Man kan också konstatera att om man visar symptom på att lida av impotens så kan man ta försiktighetsåtgärder för att minska risken för att drabbas av långvarig impotens, eller varaktig erekil dysfunktion. En enkel försiktighetsåtgärd är att börja träna om man inte gör det eller öka sin träning ifall man redan tränar. Forskarna rekommenderar att man siktar på omkring tre timmars träning per vecka. Det kan vara styrketräning, men löpning, cykling och annan träning fungerar också. Denna aktivitet ger en 30 procentig minskning av risken att drabbas av erektil dysfunktion.

Forskarna hoppas att studien kan motivera unga män till att börja träna så de kan dra nytta av träningens positiva effekter. Inte bara när det gäller träning och sex utan också andra positiva effekter av träning, som minskad risk för diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Källa:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1743-6109.2011.02560.x/full

Annons