Annons
Annons

Stillasittande är farligt!

Det är många som tror att vardagsmotion och promenader eller cykling till och från jobbet inte ger särskilt mycket. De väljer hellre att träna ett par rejäla pass på gymmet eller någon annan högintensiv träning ett par gånger i veckan. Men nu har en studie visat att det inte alls räcker med ett par träningspass i veckan ifall man sitter stilla resten av tiden.

Stillasittande orsakar för tidig död

Fotbollsspelaren och sjukgymnasten Elin Ekblom-Bak har gjort en studie där hon konstaterar att en hög dos av stillasittande – oberoende av annan fysisk aktivitet – ökar risken för olika folksjukdomar samt ökar risken för förtidig död. Elin Ekblom-Bak forskar kring stillasittande och hälsa vid Gymnastik- och Idrottshögskolan, GIH, i Stockholm. Samtidigt spelar hon också fotboll i Allsvenskan. Hennes studie innebär ett helt nytt synsätt och vänder upp och ner på tidigare hälsorekommendationer.

Tevetittande är farligt

Det finns också en australiensk studie som visar att för varje ytterligare timme som tillbringas stillasittande, exempelvis framför teven eller datorn, så ökar risken för ohälsa med 26 procent. Och detta är oberoende av annan hög- eller medelintensiv träning vid sidan om. Studien genomfördes enbart på kvinnor. Om man ökar andelen lågintensiv aktivitet, som promenader eller cykling, med 30 minuter sker det omvända – då minskar risken för ohälsa med hela 28 procent! De australienska forskarna konstaterar därför att stillasittande är farligt.

Enkelt sätt att öka energiförbrukningen

En annan studie påvisade att överviktiga personer kunde öka sin energiförbrukning med 350 kcal bara genom att stå upp istället för att sitta under två timmar per dag. Genom att exempelvis stå och arbeta under två timmar istället för att sitta ner så kan man alltså öka sin energiförbrukning med lika mycket som en burk läsk. Har man möjlighet till höj- och sänkbart skrivbord på jobbet, där man både kan stå och sitta och arbeta, så kan det alltså vara ett bra alternativ, inte minst om man vill gå ner i vikt.

Öka möjligheten till hälsofördelar av träning

Det som dessa studier klart visar är att regelbundet stillasittande inte alls är bra, även ifall man tränar ett par, tre gånger i veckan. Fysisk aktivitet ger i sig många hälsofördelar och det är superbra att genomföra de där träningarna varje vecka. Men något som man också bör tänka på är att försöka minska graden av stillasittande i vardagen. Dit hör exempelvis att sitta stilla vid en dator på jobbet, tillbringa långa stunder i bil eller tåg varje dag eller sjunka ner i tevesoffan om kvällarna. För att verkligen ta del av träningens alla hälsofördelar är det alltså viktigt att inte skippa vardagsmotionen samt att varva stillasittandet med att röra på sig. Ta pauser under jobbdagen, gå till kollegan som sitter några rum bort istället för att ringa eller skicka mail, ta en promenad på lunchrasten, cykla till jobbet, gå och hämta barnen på jobbet, cykla till mataffären, och så vidare. Se till att få in vardagsmotionen i vardagen, där den hör hemma.

Aktiva soffpotatisar lever farligt

Man har länge studerat riskerna med inaktivitet och det var länge sedan som forskare konstaterade att soffpotatisar lider större risk än andra att drabbas av exempelvis fetma, övervikt, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Därför har fysiskt aktivitet rekommenderats för att minska dessa risker. Och det är inget konstigt med det, träning är ju bra och har många positiva effekter på individen. Men nu har det alltså också kommit forskning som visar att aktiva soffpotatisar fortfarande har kvar risken för att drabbas av folksjukdomarna. Aktiva soffpotatisar är alltså sådana som egentligen är stillasittande, men som någon gång i veckan drar på sig joggingskorna och tar en vända i motionsspåret eller går ner till gymmet för ett pass. Tidigare har man alltså trott att det räcker för soffpotatisarna att träna ett par pass i veckan för att få alla träningens hälsofördelar, men nu har det alltså visat sig att det är dags att för ett nytt synsätt. Istället för att träna intensivt två gånger i veckan och sedan sitta stilla resten av veckan bör man alltså träna intensivt några gånger i veckan och fylla på med vardagsmotion övriga dagar. Forskarna är eniga om att ett nytt synsätt bör införas – att träna aktivt regelbundet är fortfarande viktigt, men även tiden mellan träningspassen spelar stor roll. Den vardagliga aktiviteten är mycket mer betydelsefull än man någonsin tidigare trott.

Ta pauser i stillasittandet

Det har visat sig att vi svenskar sitter i genomsnitt 60 procent av vår vakna tid. Inte minst har det blivit resultatet av mer tevetittande och mer jobbande framför dator. Forskarna rekommenderar att man tar en kortare paus i stillasittandet åtminstone en gång per timme. Det kan vara så enkelt att på arbetstid gå en vända på kontoret, att gå till fikarummet för att hämta ett glas vatten, att gå till kollegan i korridoren bredvid eller hämta några papper från skrivaren. Hemma kan man exempelvis gå en sväng i huset för att vattna blommorna under filmens reklampaus, gå till brevlådan, dansa loss till en bra låt på radion eller ta en kvällspromenad med hunden. På så sätt kan man alltså markant förbättra sin hälsa.

Annons