Annons
Annons

Ställ dig upp på jobbet – och gå ner i vikt!

Det är större sannolikhet att man går ner i vikt ifall man står upp under minst tre timmar per arbetspass. Åtminstone om man ska tro Dr John Buckley på Chester University i England.

144 extra kalorier förbränns genom att stå upp på jobbet

Dr Buckney forskar i ämnet fysisk aktivitet på the Department of Clinical Sciences and Nutrition. Han räddade en gammal talarstol i ek från soporna en dag och började använda den som ett stående skrivbord. På så sätt började han arbeta så som Nobelprisförfattaren Ernest Hemingway gör – nämligen stående på sina fötter. Buckley bestämde sig för att stå upp och arbeta under tre timmar per arbetsdag. Det visade sig att han faktiskt utförde en del motion medan han stod vid sitt skrivbord i tre timmar, istället för att passivt sitta ner under samma tid. På så sätt förbrände han också 144 extra kalorier per dag. Han tillägger att detta kan uppnås utan att göra några som helst förändringar när det gäller fritidsaktiviteter eller göra några förändringar när det gäller arbetsuppgifter.

Närmare fyra kilo ner i vikt per år

144 kalorier per dag motsvarar närmare fyra kilo kroppsfett per år. Ifall man förbränner 144 extra kalorier per dag så innebär det att man förbränner over 30 000 kalorier per år, ifall man jobbar fem dagar per vecka och tar ut fem veckors semester varje år. Och 30 000 extra kalorier motsvarar alltså närmare fyra kilo kroppsfett per år. Dr Buckley säger att det här är ett bra sätt för en kontorsarbetare att kunna uppnå det typiska nyårslöftet, som ofta brukar handla om att gå ner ett par, tre kilo i vikt. Och detta utan att ens förändra någonting annat under tiden – inte träna mer på fritiden, inte äta mindre – hur bra låter inte det?!

Utmanade sin före detta kollega

Dr Buckley utmanade också sin före detta kollega, professor Stuart Biddle, att avlägga ett nyårslöfte om att spendera tre av dagens arbetstimmar stående vid ett skrivbord eller vid en talarstol. De två männen har tidigare jobbat tillsammans med att främja fysisk aktivitet för hälsans skull genom ett program som kallas för BASES (British Association of Sport and Exercise Sciences).

I gott sällskap

Det är inte bara Ernest Hemingway som har förespråkat att stå upp när man jobbar. Andra stående skrivbordsentusiaster är nämligen bland annat Winston Churchill, Donald Rumsfeld och Thomas Jefferson. Dr Buckley berättar ”Jag hade ingen aning om att Hemingway arbetade stående när jag bestämde mig för att börja använda talarstolen som ett stående skrivbord, men tydligen har han alltid arbetat på detta sätt, så förhoppningsvis är jag i gott sällskap”.

Stillasittande inte bra för hälsan

Dr Buckley berättar också att under de senaste fem decennierna har britters deltagande i sport och motion varit ganska konstant. Därför måste det vara en kombination av stillasittande beteenden och sämre matvanor som har varit de viktigaste anledningarna till den gradvisa ökningen av folks midjemått.

Små förändringar kan göra stor skillnad

Dr Buckley jobbar på sjunde våningen av universitetets Main Campus i Chester och han berättar också att han regelbundet försöker göra lite extra ansträngning för att använda trapporna istället för hissen när han ska upp till sitt kontor. Han brukar också försöka pusha andra människor att göra detsamma så fort de har möjlighet. Han förklarar vidare att det är just dessa små förändringar som vi kan göra i vårt beteende, som att stå bakom våra skrivbord istället för att sitta, att ta trapporna istället för hissen, att gå till affären istället för att ta bilen och så vidare, som kan göra en stor skillnad till vår generella aktivitetsnivå, vilket i sin tur har en stor betydelse på vår kroppsvikt liksom på vår allmänna hälsa.

Fler forskare inne på samma linje

Under de senaste 20 åren har forskare letat efter sätt för att göra kontorslivet lite mer fysiskt aktivt. I maj 2007 publicerade en grupp forskare en studie i the British Journal of Sports Medicine angående hur löpband vid skrivborden kunde ha en inverkan på kroppsvikten hos överviktiga kontorsanställda. I denna studie observerade man kontorsanställda med ett BMI (Body Mass Index) på över 30 som fick delta i ett program som kombinerade traditionellt sittande kontorsarbete med kontorsarbete under tiden man promenerar på ett löpband. Forskarna kom fram till att de deltagare som promenerade långsamt under fem timmar per dag gick ner mellan 20 och 30 kilo under en tolvmånadersperiod.

Annons