Annons
Annons

Såhär äter du hälsosammare snabbmat

Att välja ett hälsosamt mål mat när du är på en snabbmatsrestaurang är inte det lättaste. Ofta lurar fett och kalorier även i de mest oväntade rätterna, och de val som verkar bäst kan ofta vara det sämre alternativet. Men det finns några riktlinjer att följa för att lyckas välja den smala snabbmatsvägen.

 

Minska portionsstorleken

Den första regeln är att kontrollera storleken på ditt mål. Oavsett hur “hälsosamt” en viss typ av mat är så kommer du skada din vanliga diet mindre genom att äta, just mindre, av den. Även om du vill unna dig något riktigt fett och kaloririkt på snabbmatsstället så håller du ditt dagliga kaloriintag under kontroll genom att bara äta litegrann av det.

 

Drycken

Den andra universala regeln att följa när du äter på en snabbmatsrestaurang är att välja en kalorifri dryck. Vatten är alltid det bästa valet men om du verkligen vill ha något som är smaksatt så välj en light-läsk.

 

Välj en bättre burgare

När det kommer till att göra smarta och hälsosamma val när du beställer hamburgare finns det några tumregler att gå efter. En enkelburgare är bättre än en dubbelburgare och var uppmärksam på vilken typ av sås som finns på¨burgaren. Alla typer av “specialsåser” eller gräddbaserade såser gör man bäst i att undvika eftersom det oftast är såsen som gör burgaren värre än vad den egentligen är.

 

Kalorismart kyckling

Om du väljer en kycklingrätt ska du alltid välja grillad kyckling istället för friterad. Friterad kyckling innehåller massor av fett och kolhydrater och innehåller också fler kalorier än en hamburgare. Även här ska du passa dig för gräddiga såser och dressingar.

 

Val av sallad

Sallad är, som väntat, det bästa alternativet. Men dressingen är en stor bov här. Om restaurangen inte har en lättare dressing att erbjuda, använd hälften av mängden dressing du får på din sallad. Även de “lättare” typerna av dressingar är packade med kalorier.

Annons