Annons
Annons

Osanna myter om styrketräning

Kring styrketräning finns det en hel del myter, som många antar är sanningar. Men faktum är att en hel del av dessa så kallade sanningar är i själva verket myter. Har du gått på myterna eller kan du se igenom dem?

Myt nummer 1: Det är farligt att träna när man har träningsvärk.

En del får ofta träningsvärk, andra får det sällan och en del lyckligt lottade får det aldrig. Det finns många teorier om varför man får träningsvärk och det är inte helt klarlagt vad det beror på. En av dessa teorier är att träningsvärken är ett resultat av små, små bristningar i musklernas fibriller. Därför ansågs det också farligt att träna under tiden man har träningsvärk, eftersom man menade att värken innebär att skadan ännu inte är läkt och då kan man förvärra skadan genom att träna. Men detta har visat sig vara en myt. Forskaren Ji-Guo Yu Sin har presenterat en avhandling vid Umeå universitet där han slår fast att det inte alls rör sig om några bristningar, utan snarare att musklerna direkt svarar på kroppsansträngning genom att förstärka sig. Det sker genom att mängden protein ökar, samtidigt som de minsta sammandragande enheterna i musklerna också blir fler. Smärtan vid träningsvärk tror man därför beror på den svullnad som uppstår omkring den belastade muskeln. Därför är det inte heller farligt att träna bara för att man har lite träningsvärk.

Myt nummer 2: Det är farligt för unga människor att träna styrketräning.

Vem har inte hört denna myt? Det finns också varianter på denna myt: ”Man måste ha växt klart innan man börjar med styrketräning”. ”Om man börjar med styrketräning för tidigt kan man stanna i växten”. Men det stämmer alltså inte. Skelettet slutar inte att växa bara för att man tränar de muskler som omger skelettet. Varför skulle det göra det? Tvärtom är det nyttigt för skelettet att man styrketränar.

Myt nummer 3: Stretching minskar träningsvärk och stretching före träningspasset förbättrar resultatet.

Det här är egentligen två myter, men båda handlar alltså om stretching. Att stretching minskar träningsvärk är en myt. Det finns i alla fall inga studier som bekräftar att stretching skulle minska risken för träningsvärk. När det gäller stretching före eller efter träningspasset så är de flesta idag eniga om att man ska stretcha efter träningspasset. För några år sedan kom det dock en teori som sade att det var bra att stretcha inför ett träningspass eftersom det skulle göra träningen mer effektiv och resultatet skulle förbättras. Nu finns det dock forskning som säger att stretching före träningspasset snarare minskar möjligheten att maximera träningsresultatet. Går man på den här myten så får man alltså motsatt effekt mot vad man trodde att man skulle få. Uppvärmning innan ett träningspass är viktigt, men stretchingen får gärna vänta tills efter träningen.

Källor:

Behm, DG., Faigenbaum, AD., Falk, B. & Klentrou, P. (2008). Canadian Society for Exercise Physiology position paper: Resistance training in children and adolescents. Applied Physiology, Nutrition & Metabolism, 33, 547.

Christou, M., Sotiropoulos, K., Smilos, I. & Tokmakidis, SP. (2007). The Effect of Resistance Training on the Development of Physical Capacities during the Developmental Age. Inquiries in Sport & Physical Education, 5, 41.

Yu, J-G. (2003). Re-evaluation of exercise-induced muscle soreness: an immunohistochemical and ultrastructural study. Diss. Umeå: Umeå universitet.

Annons