Annons
Annons

Öka din fettförbränning

[excerpt]Öka din fettförbränning med regelbundna lågintensiva eller högintensiva träningspass! Testa PWO kosttillskott för ännu effektivare fettförbränning.[/excerpt]

[plan-outline title=”Innehållsförteckning:”]

  1. Ständig fettförbränning
  2. Välj lågintensiva aktiviteter
  3. Ge fettförbränningen en skjuts i rätt riktning

[/plan-outline]

[plan-outline title=”Denna guide lär dig:”]

  • Hur du kan öka din fettförbränning

[/plan-outline]

[step-number number=”1″ title=”Ständig fettförbränning”]

Din kropp förbränner ständigt energi i form av fett och kolhydrater. Oavsett om du tränar eller inte så behöver kroppen näring, i form av protein, kolhydrater, fett och vitaminer, för att fungera.

När man tränar och framförallt konditionstränar är målet ofta att bli av med oönskade fettreserver som kanske satt sig runt midjan eller höfterna. Fettförbränning är inte något avancerat utan sker ständigt men vill du förbränna mer fett för att exempelvis gå ner i vikt eller förändra din kroppsform gäller det att du gör av med mer kalorier än du äter.

Genom att du rör på dig och får högre puls kräver kroppen mer energi och därmed ökar också fettförbränningen. Man behöver inte ägna sig åt högintensiva sporter utan det räcker med att ta en cykeltur, promenad eller dansa för att komma i bättre form och bränna mer fett.

Att försöka byta ut några långsamma och mer stillasittande vardagsaktiviteter mot mer rörliga sådana är en bra start på ett aktivare liv och en sundare kroppshållning.

[step-number number=”2″ title=”Välj lågintensiva aktiviteter”]

Det kanske låter otroligt men procentuellt sätt är det bättre att ägna sig åt lågintensiva aktiviteter än högintensiva för maximal fettförbränning på lång sikt. Konditionsträning som är mer långsam sliter inte lika hårt på kroppen och du kan vara igång längre och därmed förbränna mer fett.

Detta stämmer främst för personer som är ovana vid att träna. Då vinner man mer på att ta en långpromenad än att ge sig på löpning. Men faktum kvarstår att en halvtimmes löpning ger mer förbränning av både fett och kolhydrater än en halvtimmes promenad.

Under högintensiva aktiviteter måste du anstränga dig mycket mer, men kanske orkar du inte springa varje dag och då kan en lågintensiv träningsform ge bättre resultat på lång sikt. Allt handlar givetvis om kroppsliga förutsättningar, vana och motivation.

Att ta en rask promenad på morgonen innan frukost är en träningsform som passar de flesta och som förbränner mycket fett. Högt tempo i kombination med låga insulinnivåer i kroppen ger en hög fettförbränning. Promenaden behöver dock inte ske på morgonen utan det viktiga vid denna typ av lågintensiva aktivitet är att vänta med att gå några timmar efter att du ätit.

Strax efter att du ätit är nämligen insulinnivåerna höga i kroppen och fettförbränningen är därför inte optimal. Fett och protein är bra att äta några timmar före du tränar eller promenerar, då motverkar du muskelnedbrytning samt maximerar fettförbränningen. Vi har alla olika förutsättningar så det bästa är att prova sig fram för att se vilken träningsform och näring som ger bäst resultat för dig.

[step-number number=”3″ title=”Hjälpmedel för att öka fettförbränningen”]

Det finns små hjälpmedel och trix att ta till för att öka fettförbränningen ytterligare. Att prova något prestationshöjande preparat som innehåller koffein kan vara en möjlighet. Då känner du dig extra pigg och stark och kan orka mer i löpspåret eller under promenaden. Koffein sägs också öka frisättningen av fett från cellerna vilket gör att du förbränner mer.

[custom-featured-products categories=”ga-ner-i-vikt” tag=”koffein”]

Vissa hävdar även att starka kryddor som chili, senap och ingefära kan ha en positiv inverkan på fettförbränningen. Att sova och äta nyttigt är två andra avgörande faktorer för en sund fettförbränning. Det finns inga direkta genvägar till viktnedgång eller fettreducering.

Att träna och äta mycket fibrer och protein som mättar bra, dricka vatten och se till att sova gott är det självklara receptet. Men det skadar inte att prova att dricka en kopp kaffe eller äta lite kryddstark mat före träningspasset!

Annons