Annons
Annons

Neoprenskydd

Smärta i knän och armbågar är relativt vanligt inom styrketräning och ett vanligt sätt att mildra eller förebygga problemet är att använda sig av tjocka överdragsskydd i neopren. Vi listar de vanligaste fördelarna och användningsområden.

1. Öka och hålla värmen

Att öka värmen i en led får inte bara ledbrosk och ligament att bli mer elastiska, det får även musklerna att fungera bättre och minskar smärta. Smärta i sig kan ju vara ett tecken på vävnadsskada och vi rekommenderar inte att du använder knäskydden mot smärta utan att ha kollat upp problemet hos en fysioterapeut. Om smärtan däremot är kronisk eller inte kan knytas till vävnadsskada kan neoprenstödet hjälpa dig att återskapa ett smärtfritt rörelsemönster igen.

2. Ökar proprioceptionen

Proprioception är kroppens förmåga att känna ledernas position i förhållande till varandra och är en viktig del av vårt stabiliserande och balansbärande system. Neoprenskyddet i sig är inte tillräckligt kraftigt för att öka stabiliteten något nämnvärt om du från början har dålig stabilitet men om kroppen själv får hjälp med just ökad proprioception blir effekten oftast en ökad stabilitet i slutändan ändå.

3. Ökat blodgenomflöde och återhämtning

Ett neoprenskydd som sitter åt fungerar som kompression över leden vilket kan ge ett ökat blodgenomflöde med förbättrad återhämtning som följd. Så när ska man använda dem då? Ja, om du har nått det stadiet i din träning att du konstant måste använda dig av ett par neoprenskydd för att kunna träna smärtfritt är det nog inte så mycket att göra och du har förmodligen redan varit hos sjukgymnast eller idrottsläkare utan resultat.

För dig som tränar mycket och bara vill ha dem som extra stöd eller i förebyggande syfte kan du försöka begränsa användandet till tunga knäböj och tyngdlyftningsövningar för knäskydded och tunga drag och pressar såsom bänkpress och chins för armbågsstödet.

Annons