Annons
Annons

Motivation, nyckeln till ett lyckat resultat i din träning

[excerpt]Motivation anses ofta vara en av de viktigaste faktorerna till om du ska lyckas med din träning. Men om du vill vara säker på att nå dina mål så kan du inte låta brist på motivation bli det som hindrar dig. Du kanske tror att du måste hitta motivation för att lyckas? Tvärtom! Motivation är nämligen överskattat.[/excerpt]

Motivation, entusiasm och lust i träningen kommer och går, så om du endast förlitar dig på motivation för att nå målet så kommer du troligen misslyckas. Du kan till exempel inte bara träna eller bry dig om vad du äter de dagar som du ”känner för det”. Då är det istället bättre att använda sig av strategi för att lyckas.

Vi på Muscles har därför listat 15 vedertagna, konkreta och effektiva tips som hjälper dig nå dina mål, oavsett om du har motivation eller inte. Du kan välja att använda alla tipsen på listan eller de du känner kommer att fungera bäst för dig. Lycka till!

[step-number number=”1″ title=”Sätt upp ett mål”]

Med rätt sorts målsättning kommer du att ha lättare att planera och att aktivt ta beslut för att nå målet. Målsättningen bör följa de s kallade S.M.A.R.Ta målen, det vill säga målet ska vara Specifikt, Mätbart, Attraktivt, Realistiskt, och Tidsbestämt. Se till att ha ditt långsiktiga mål i bakhuvudet under hela din resa men var inte rädd för att ibland släppa taget och fokusera på delmål. Var heller inte rädd för att uppdatera och revidera dina mål allt utmed vägen.

[step-number number=”2″ title=”Förbered dig för misslyckanden”]

Du kommer med största sannolikhet att stöta på problem på väg mot målet. Om du inte är beredd på det kan det innebära att du ger upp hela projektet, men om du är förberedd och accepterar att misslyckanden är en del av planen blir det lättare att komma tillbaka igen efteråt. Det kan vara allt ifrån ett par veckors sjukdom mitt i den tuffaste delen av en träningstoppning eller en oplanerad godisfrossa mitt under dieten. Var beredd, acceptera, ta lärdom och gå vidare.

[step-number number=”3″ title=”Skaffa vänner med samma mål”]

Att göra saker i grupp ökar motivationen hos de iblandade, så se till att skaffa träningskompisar eller skapa grupper på Facebook eller andra sociala medier där ni kan stötta varandra och dela med er av er fram- och motgångar.

[step-number number=”4″ title=”Berätta om dina mål för din omgivning”]

Den här punkten hör lite ihop med föregående punkt på listan. Att berätta för din omgivning om dina mål gör dig mer benägen att följa din plan och mindre benägen att ge upp när du får motgångar.

[step-number number=”5″ title=”Välj rätt förebilder”]

Vi lever i en tidsålder där vi översvämmas av träningsbilder och ”motivation” via sociala medier. Men fel sorts motivation kan faktiskt vara kontraproduktivt. Många uppfattar till exempel att träningsbilder på vältränade lättklädda män och kvinnor på sociala medier som Instagram som något negativt på samma sätt som retuscherade modellbilder i modemagasin vilket kan ge en negativ självbild.

Och skuldkänslor och ångest är INTE en bra grund för de beterendeförändringar som ofta behövs vid en livsstilsförändring.

[step-number number=”1″ title=”Hita en träningsform du trivs med”]

Att träna något man tycker är roligt kommer inte bara underlätta din nya träningsrutin, dessutom finns det studier på att om man uppfattar träningen som rolig så är man omedvetet mer benägen till att äta nyttigt efter träningen. Vilket definitivt kommer hjälpa dig mot en hälsosammare livsstil.

[step-number number=”7″ title=”Inse att du inte är lat!”]

Att du inte äter nyttigare eller tränar mer handlar sällan om lathet eller okunskap. Det handlar om livsstils- och beteendeförändringar. Ha inte skuldkänslor eller dåligt samvete för din nuvarande livsstil, det kommer knappast att hjälpa dig mot ditt mål, ta istället reda på VAD som behöver förändras för att DU ska förändras.

[step-number number=”8″ title=”Börja med motionen”]

Det är ofta lättare att börja motionera ett par gånger i veckan och göra det till en hållbar livsstil än att ge dig på stora kostförändringar. Skaffa en vana där du motionerar 30-45 minuter 3-4 gånger i veckan med en blandning av styrke- och konditionsträning och när du känner att du hittat en rutin som fungerar börjar du göra förändringar i kosten.

[step-number number=”9″ title=”Gör bara en förändring i taget”]

Om du ändrar allt på en gång är risken stor att du ger upp efter ett par veckor. Gör EN förändring var eller varannan vecka istället så hinner rutinen sätta sig innan du börjar med nästa förändring. Du behöver inte ens börja med det viktigaste först!

[step-number number=”10″ title=”Skippa dieterna”]

Faktum är att de flesta dieterna misslyckas. Du ska istället göra en livsstilsförändring som håller under en längre tid. När det gått mellan sex månader och ett år med dina nya livsstil bör den vara en beständig del av ditt liv och du kan fokusera på att bara leva istället.

[step-number number=”11″ title=”Lev efter 80/20-filosofin”]

Inse att du förmodligen aldrig kommer kunna göra allting rätt i din nya livsstil, men att 80% rätt och 20% ”fel” är både ett realistiskt mål och tillräckligt mycket av det som är ”bra” för att du inte ska få några problem att nå målet. I början kan du dock behöver börja lite blygsammare, du kanske till och med börjar 20/20 och sedan arbetar dig successivt upp till 80/20 med tiden.

[step-number number=”12″ title=”Visualisera mål och positiva känslor”]

Ett bra tips är när du stöter på motgångar är att visualisera känslor du skulle ha när du nått målet. Om det är för abstrakt kan du testa att visualisera hur det känns efter ett träningspass eller känslan av att titta ner på en våg som visar närmare din målvikt. Hjärnan är lättlurad och du kan ”lura” dig själv att må bättre.

[step-number number=”13″ title=”Skriv kontrakt med dig själv”]

Om du skriver ner dina mål har du betydligt större chans att uppnå dem, det är ett vedertaget faktum inom motivationslära. Om du dessutom skriver ett ”kontrakt” med dig själv ökar chanserna ännu mer. Och om kontraktet innebär en konkret belöning för dig själv, till exempel en present, ökar den ytterligare.

[step-number number=”14″ title=”Ha en underhållsplan”]

Att nå målet är egentligen bara början. Sen då? Gör upp en plan för hur du ska äta och träna efter du har nått målet så du inte riskerar att halka tillbaka i samma livsstil som du hade innan.

[step-number number=”15″ title=”Se träningen som ett extrajobb”]

I värsta fall och när allt annat misslyckats, bit ihop och se din träning som ett extrajobb där lönen utbetalas i hälsa, ökad prestation och snyggare kropp. Stämpla in dina timmar, genomlid arbetspasset och hämta ut lönechecken den 25:e.

Lycka till!

Annons