Annons
Annons

Många kosttillskott är ineffektiva

En forskare vid Oregon State University vid namn Melinda Manore har studerat kosttillskott som sägs befrämja viktminskning och hon har dåliga nyheter för de som tror att de kan hitta ett magiskt piller som ska kunna hjälpa dem att gå ner i vikt och fortsätta hålla sig smala – tyvärr existerar inget sådant.

Omfattande bransch

Melinda Manore har studerat hundratals viktminskningspiller för att se ifall de fungerar. Hon hävdar att det inte finns några vetenskapliga bevis för att en enstaka produkt kan resultera i någon betydande viktminskning. Snarare har många av kosttillskotten istället negativa eller till och med skadliga hälsoeffekter. I USA omsätter bransch kring viktminskningspreparat ofattbara 2.4 miljarder USD, så forskningsresultaten kan ha betydelse för många individer.

Fåtal produkter påverkar viktminskningen

Det visade sig att ett fåtal produkter, inklusive grönt te, fibrer och lågkaloriprodukter, kan ha en viss inverkan på viktminskning, men då handlar det bara om ett par kilos viktnedgång. Då är det dessutom viktigt att ta hänsyn till att de flesta av dessa kosttillskott har testats som en del av en diet med minskat kaloriintag. Enligt Melinda Manore kan inget av tillskotten ha särskilt stor påverkan på en persons viktminskning såvida man inte samtidigt ändrar sin diet och börjar motionera dagligen.

Fyra olika grupper av viktminskningspreparat är granskade

Studien är publicerad i the International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. I studien har Melinda Manore granskat viktminskningspreparat som grovt kan delas in under fyra kategorier: Dels produkter såsom kitosan, som blockerar upptaget av fett eller kolhydrater, dels stimulantia såsom koffein eller effedra, som ökar ämnesomsättningen, dels produkter som konjugerad linolsyra, som försöker ändra kroppens sammansättning genom att minska andelen fett, dels aptithämmande kosttillskott såsom lösliga fibrer. Melinda Manore har bland annat granskat de vetenskapliga studier som har gjorts när det gäller kosttillskotten. Det hon upptäckte var att många av produkterna inte hade några randomiserade kliniska prövningar som mätte deras effektivitet. Randomiserade studier innebär att försökspersonerna har valts ut slumpmässigt, vilket brukar öka trovärdigheten för resultaten. Många av forskningsstudierna inkluderade inte heller motion. Många av de granskade produkterna visade mindre än två kilos viktminskning till fördel jämfört med placebogrupperna. Melinda Manore hävdar att det är fel att inte inkludera träning när man testar viktminskningspreparat. Hon menar att tidigare forskning starkt har visat att motion är avgörande, inte bara vid viktnedgång och bevarande av muskelmassa, men också för att kunna behålla den nya vikten.

Kosttillskotten har obehagliga och skadliga biverkningar

Melinda Manore är professor i kostvetenskap och träning på Oregon State University. Hon sitter också i styrelsen för the President´s Council on Fitness, Sports and Nutrition. Hennes forskning fokuserar på interaktionen mellan kost och träning för hälsa och prestanda. Hon menar att det som folk vill är att gå ner i vikt och behålla eller öka den fettfria kroppsmassan (musklerna). Hennes forskningsresultat visar dock att det inte finns några bevis för att något av kosttillskotten bidrar till detta. Några av tillskotten har dessutom biverkningar som sträcker sig från obehagliga, så som gaser och uppsvälldhet, till rent farliga biverkningar, så som stroke och hjärtproblem. Som dietist och forskare säger Melinda Manore att nyckeln till viktminskning helt enkelt är att äta fullkornsprodukter, frukt, grönsaker och magert kött, att minska kaloriintaget från fettrik mat samt att motionera regelbundet. Beroende på individen kan också ett ökat proteinintag vara betydelsefullt, framförallt för de som försöker att bibehålla sin muskelmassa. Men den enda vägen att kunna gå ner i vikt enligt Melinda Manore är att göra en livsstilsförändring. Att tillsätta mer fibrer, kalcium, protein och dricka grönt te kan förvisso hjälpa, säger hon också, men inget av dessa tillskott kommer att ha särskilt mycket effekt om man inte samtidigt tränar samt äter frukt och grönsaker.

Melinda Manore ger också sina bästa råd för en effektiv viktminskning och en hälsosam livsstil:

  • Gå inte hemifrån utan att ha en plan för middagen. Spontanmässigt ätande resulterar ofta i dåliga val när det gäller maten.
  • Om du äter ute, börja då din måltid med en stor sallad med lågkaloridressing eller en buljongbaserad soppa. Då kommer du att känna dig mättare och är mindre benägen att äta en stor förrätt. Ännu bättre: dela din förrätt med ditt matsällskap eller beställ bara in en aptitretare tillsammans med din soppa eller sallad.
  • Hitta bra sätt som håller dig i rörelse, framförallt om du har ett stillasittande jobb. Melinda Manore berättar att hon själv försöker att föra många av sina dagliga samtal med högtalartelefon så hon kan gå omkring medan hon pratar. Under långa möten kan man stå eller gå runt under korta perioder så att man inte sitter stilla hela tiden.
  • Tillsätt grönsaker till varje måltid så långt det är möjligt. Strimla grönsaker ner i din pastasås, tillsätt dem till köttgrytan eller köp helt enkelt massor av påsar med frukt eller grönsaker för att ha redo när du behöver äta mellanmål.
  • Öka fiberhalten i kosten. De flesta människor får inte i sig tillräckligt mycket fiber. När det är möjligt bör man äta ”våta” fiberkällor snarare än ”torra”. Till exempel är oftast kokt havregrynsgröt ett bättre val än en proteinbar.
  • Man ska också vara noga med att äta hela frukter och grönsaker istället för att dricka sina kalorier. Ät alltså ett äpple istället för att dricka ett glas äppeljuice. Man kan tycka att det borde vara samma sak, men det är det inte. Man ska också se till att alltid välja det alternativ som tar mest utrymme. Till exempel kommer 100 kalorier från druvor att ge en större mättnadskänsla än 100 kalorier från russin.
  • Till slut råder Melinda Manore att man ska undvika behandlad mat. Hon säger att forskning alltmer visar att mat som är svårare att smälta, som livsmedel som innehåller mycket fibrer, har en större ”termisk effekt”, vilket är ett sätt att öka ämnesomsättningen.
Annons