Annons
Annons

Kalorier – en måttenhet för att mäta energi

Kalorier – måttenhet för kostens samlade energivärde. Högt eller lågt kaloriinnehåll? Välj livsmedel som ger lång mättnadskänsla och ökad energiomsättning.

Innehållsförteckning:

  1. Ingen energi – ingen ork
  2. Livsmedels varierande kalorivärden
  3. Låt mättnadskänslan styra

Denna guide lär dig:

  • Vad som menas med måttet kalorier
  • Olika livsmedel har olika högt kalorivärde
  • Varför mättnadskänsla är viktigare än kaloriinnehåll

1. Ingen energi – ingen ork

Kalori är ett latinskt ord som betyder värme. När vi äter mat får vi energi från den eftersom livsmedel består av näringsämnen som fett, protein och kolhydrater. Olika livsmedel har olika högt näringsvärde, och det är matens samlade energi eller näring som mäts i kilokalorier eller kort och gott kalorier. Utan energi kan vi inte fungera på ett normalt och sunt sätt. Ger vi inte kroppen mat under dagen orkar vi inte cykla den där rundan, läsa eller tänka klart.

2. Livsmedels varierande kalorivärden

Högt näringsvärde eller kalorivärde, har fett. Ett gram fett ger dubbelt så mycket energi som ett gram protein eller ett gram kolhydrater. Fet mat har därför höga kalorivärden och det gäller att balansera feta livsmedel med andra sådana som har lägre kalorivärden. Allt för en balanserad och nyttig kost. Äter vi fler kalorier än vi behöver, och får ett för högt energiintag, kan det leda till att vi ökar i vikt. Och intar vi färre kalorier än vad som är rekommenderat kan det leda till att vi går ner i vikt. Ett lagom intag av kalorier är självklart bäst och äter vi varierat får vi också i oss alla de livsnödvändiga näringsämnena som vi behöver. Det rekommenderas att kvinnor ska äta omkring 2000 kalorier per dag och män drygt 2500-3000 kalorier. Antalet kalorier, eller energi, som varje enskild individ behöver varierar kraftigt. Rekommendationerna är just rekommendationer och mängden mat bör även baseras på hur aktiv man är samt hur gammal man är och vad man arbetar med. En person med ett fysiskt krävande yrke kräver troligtvis mer energi än en person som har ett stillasittande arbete. Mängden kalorier bör alltså anpassas till vår person och vår livsstil. Men gemensamt är att de flesta mår som allra bäst om man äter en kost som har en jämn balans av de essentiella näringsämnena fett, protein och kolhydrater samt de viktiga vitaminerna och mineralerna.

3. Låt mättnadskänslan styra

Det finns kaloritabeller som listar vanliga livsmedels energivärde per 100 gram. Kaloriinnehållet ger en fingervisning rörande dess näringsvärde men man ska inte stirra sig blind på denna siffra. Olika råvaror mättar olika mycket och principen lyder att livsmedel med ett högt proteininnehåll mättar mer än de som är rika på kolhydrater. Protein ger en långvarig mättnadskänsla. Äter du 100 gram tonfisk blir du inte hungrig lika fort som om du äter 100 gram pasta. Fett bör man inte stryka ur sin kost även om det har ett högt kalorivärde. Ett visst intag av fett påverkar fettförbränningen positivt. Socker och alkohol har också ett högt kaloriinnehåll men är inte speciellt näringsrikt och bör klassas som livsmedel man bör se upp med och inte äta för mycket av. Förutom protein mättar vatten och fibrer också mycket bra. När vi är mätta har vi gott om energi att göra av med.

Kroppens muskler kan omsätta maten i energi och gör så ständigt, under dygnets alla timmar. Med motion och hårt kroppsligt arbete kan energiomsättningen öka. Vill du bränna fler kalorier eller kickstarta din ämnesomsättning finns det bara en väg – att börja röra på dig. beroende på hur mycket du väger och vilken form av aktivitet du väljer kan du bränna allt från 5 till 20 kalorier i minuten. Har du ont om tid för träning bör du satsa på en högintensiv träningsform så att du gör av med så många kalorier du kan under kort tid. Men något så enkelt som en halvtimmes promenad kan innebära en förbrukning av 150 kalorier! Klarar du av att simma eller löpa i högt tempo i trettio minuter kan det leda till en förbränning av 250-300 kalorier. Att börja gå eller cykla mer i vardagen är en enkel och snabb väg till ett rörligare liv och en friskare kropp. Hitta din träningsform och glöm inte att låta mättnadskänslan styra när det kommer till kalorier och livsmedel.

Annons