Annons
Annons

Hur mycket protein behöver vi egentligen?

Många personer lockas av löftet om en proteinboost och därför väljer de att köpa proteinpulver, men få behöver egentligen proteintillskott. I själva verket kan det vara såväl kostsamt som farligt för hälsan att inta för mycket protein.

Ett allt för högt proteinintag rekommenderas av tillverkarna

Ett stort problem är att proteinpulverstillverkarna på sina förpackningar rekommenderar ett väldigt högt proteinintag. Märkningen på många av proteintillskottens förpackningar är också tvetydiga, som till exempel när det gäller proteinpulvret BSN Core Series Syntha-6, vars förpackningsrekommendationer kan leda till att män konsumerar så mycket som åtta skopor proteinpulver om dagen. Det skulle ge upp till 176 gram protein redan i pulverform. Om man dessutom mixar proteinpulvret med mjölk kan det ge ytterligare 33 gram protein. Tillsammans blir det således 209 gram protein som man får från dessa proteindrinkar. Man brukar säga att en person brukar få i sig omkring 82 gram protein från sin dagliga kost. Det innebär att en person som både får i sig protein från kosten och från proteinpulvret skulle få i sig 209 + 82 = 291 gram protein totalt per dag ifall man följer produktens rekommendationer om daglig dos. Det betyder att man skulle få i sig närmare fem gånger så mycket protein som man faktiskt behöver. Och detta dag efter dag…

Maximumintag anges sällan på proteinpulverförpackningarna

Vid en studie av olika proteintillskott fann man att endast en proteinpulverstillverkare specificerar ett maximalt dagligt intag på sin förpackning. Rekommendationen är avsedd att varna konsumenterna från att inte överskrida sex portioner proteinpulver per dygn. Denna produkt var Six Star Muscle Professional Strenght Whey Protein och den var alltså unik i hänseende att den ger en maxgräns för hus mycket proteinpulver man bör inta per dag. Många andra proteinpulverstillverkare använder sig också av ett otydligt språk på sina förpackningar, vilket har visat sig snarare uppmuntra en hög konsumtionsnivå när det gäller protein, än att varna från att överkonsumera proteintillskotten. Exempelvis så föreslår man på förpackningen till såväl BSN Lean Dessert som BSN Core Series Syntha-6 att man bör inta proteinpulvret mellan en till fyra gånger per dag, eller inta den mängd protein som behövs för att tillfredsställa sitt proteinbehov eller för att skapa det som krävs för att man ska kunna gå ner i vikt eller bygga muskler.

För mycket protein kan vara skadligt

Forskare är oense om vad som händer i kroppen om man får i sig för mycket protein. Andrew Shao som jobbar på the Council for Responsible Nutrition, menar att det inte finns några nackdelar och biverkningar av att äta för mycket protein, så länge som man får i sig de andra näringsämnen som kroppen behöver via kosten som vanligt. En annan forskare, Kathleen Laquale, menar tvärtemot att kroppen endast kan bryta ner 5 till 9 gram protein per timme. Enligt henne så omvandlas allt eventuellt överskott av protein till fett eller utsöndras ur kroppen, så därför är det väldigt dumt att rekommendera en person att äta mer protein än vad han eller hon egentligen behöver.

Endast vissa personer behöver proteintillskott

De flesta personer har ingen aning om hur mycket protein de egentligen behöver. Men det är faktiskt så att det endast är vissa personer som verkligen behöver proteintillskott. Proteindrinkar kan vara till stor nytta för exempelvis veganer eller pensionärer. Även idrottsmän kan ha nytta av att äta proteintillskott, framförallt efter styrketräning och konditionsträning, även om det egentligen inte har kunnat bevisats att kosttillskott kan förbättra prestationsförmågan och därför bör man använda proteintillskotten med försiktighet.

 

 

Dyrt med proteinpulver

Proteinprodukterna kan dessutom bli kostsamma. När studien genomfördes fick man betala $45 för en burk MuscleTech Nitro-Tech Hardcore Powder. Det innebär lite mer än 300 svenska kronor. Förpackningen innehåller knappt ett kilo proteinpulver och den förpackningen är tänkt att räcka i fem dagar ifall man följer de rekommendationerna som står angivna på produkten och som man enligt tillverkaren bör äta för att få maximalt resultat.

Många biverkningar av högt proteinintag

Att konsumera för mycket protein genom proteintillskott kan också orsaka hälsoproblem. Dietisten och personlige tränaren Erin Palinski har sett proteintillskottens biverkningar flera gånger. Ibland ser hon kunder som får i sig massor av protein från sin kost dagligen, för att dessutom dricka tre stycken protein shakes som pricken över i. Att dra ner på proteindrinkarna är hennes första råd till dessa klienter. En av de kunder som hon hjälpt är Scott Baker, 24 år från Hamburg, N.J. Han upptäckte att när han tog proteinshakes för att öka sitt proteinintag så började han istället att lida av diarré, vilket faktiskt är en känd bieffekt av för mycket protein. När han drog ner på proteindrinkarna och istället försökte få den största mängden protein från kosten istället så försvann dessa symptom direkt och väldigt snart började han också kunna se bättre resultat från sin gymträning.

Större risk för benskörhet

Protein behövs för skelettets utveckling, men ett alltför högt proteinintag under en längre tid kan istället orsaka att kalcium utsöndras från skelettet, vilket ökar risken för benskörhet. För diabetiker eller personer som lider av problem med njurarna kan ett högt proteinintag leda till ytterligare komplikationer. Det finns många människor som är inte ännu är diagnosticerade diabetiker som inte alls är medvetna om att deras njurar inte fungerar som de ska och dessa ska definitivt inte ladda upp med ännu mer protein.

Annons