Annons
Annons

Hitta träningsmotivationen som håller hela 2015

Efter det välbekanta virrvarret av adventsljusstakar, luciatåg på dagis och julklappsshoppande är det inte svårt att känna sig en smula bortkommen, då man plötsligt finner sig själv ståendes under nyårsfyrverkeriers med ett glas champagne i handen. Att spendera januaris alla dagar med att återhämta sig på soffan känns ytterst lockande, och vila är naturligtvis både viktigt och bra, men allt för ofta resulterar det missade startskottet i att man sedan får kämpa hela året för att försöka hamna på rätt bana. Här kommer tre bra tips på hur du bör tänka för att få den schysta start som lägger ribban för ditt kommande träningsår!

 

Läs på innan du startar projektet

Ett vanligt fenomen, särskilt beträffande dem som dessutom har heltidsjobb eller barnomhändertagande att ta hänsyn till, är jojo-träningen. Ena dagen läser man träningsbloggar, handlar all mat efter stenhård kosthållning och kliver upp i ottan för en springtur innan frukost, för att några veckor senare bläddra igenom kalendern och få kalla kårar efter ryggraden vid åsynen av den inbokade Tjejmilen till hösten. I många fall handlar denna ständiga berg- och dalbana om att du helt enkelt inte har fyllt på nog med goda grunder för att hålla dig motiverad genom alla svaga stunder. Det är omöjligt att försvara dig från motargumentens alla nyanser om du bara tränar du för att bli smal, snabb eller stark, och därför är det bra att göra research. Börja detta år med en ordentlig genomgång av vad träning faktiskt ger dig. Håll ögonen öppna för platser som håller föreläsningar om det du intresserar dig av (Gymnastik- och idrottshögskolan rekommenderas till den som bor i Stockholm) boka in ett personligt möte på ditt gym eller ta kontakt med en livsstilscoach, samtidigt som du bestämmer dig för att bli expert på området. Ju mer du får veta och ju djupare du gräver, desto lättare blir det att behålla de goda vanorna, även i dina svackor.

 

Hitta dig själv i din träning

Det pratas ofta om att hitta en träningsform som du trivs med, och givetvis är detta en nödvändig faktor för att du ska kunna njuta av att hålla igång, men ibland behövs även lite extra utöver själva motionstypen. Tänk på det hela som stunder i vardagen då du ska fokusera på att ta hand om dig själv, och tillfredsställa dina egna intressen, i kombination med att du aktiverar dig. Skriv en lista över saker, utöver träningen, som du vill ge större utrymme i ditt liv. Ta en simtur och boka sedan in en massage efteråt, passa på att lyssna på en ljudbok medan du promenerar eller ta med dig din cykel bort från de vardagsdränkta gatorna för att samla på dig facinerande naturupplevelser. Låt ingen tala om för dig att det du gör är fel eller onödigt, och det behöver dessutom inte bli dyrt om du noggrannt kollar resesidor för lämpliga resemål, som exempelvis Expedia efter en resa till cykelstaden Barcelona, eller vad som nu lockar dig mest. Låt ditt välmående vara kvitto och bevis nog på att det du gör är rätt. Svett och träningsvärk är positivt och eftersträvansvärt, men det är inte det enda rätta receptet för ett hälsosamt leverne.

 

Lägg upp en realistisk planering

Vi vet alla hur det är: Ett nytt år betyder ett nytt liv, på med de nya yogabyxorna och träningsskorna och boka veckans alla eftermiddagar fulla med gruppträningar och gymbesök! Detta brukar fungera ungefär två veckor, tills man istället övergår i att kisande smyga förbi de bländande vita Nike-skorna i hallen, för att undvika att slås av det klassiska dåliga samvetet. Börja om från början. Planering och målsättning är A och O för ett hälsosamt liv, men kom ihåg att ta med livets alla finesser i beräkningen när du planlägger. Kommer du verkligen ha motivation till att gå till gymmet precis varenda lunchrast? Och att tappa 7 kilo redan i januari, är det ett projekt som du passionerat kommer att orka jobba för? Var ärlig mot dig själv, och lägg sedan målen på en nivå som du kommer att kunna hålla takt med. Ingenting kan få en att tappa motivation som att regelbundet misslyckas med det man satsar på, så kom ihåg att du ska jobba med dig själv, istället för emot.

Ibland är det lätt att se träning som en tävling, att falla för trycket och börja jämföra sig med andra istället för med sig själv. Flytta fokusen från hur tungt alla andra lyfter, hur snabbt de springer eller hur länge de orkar hålla en viss position. Så länge du inte planerar att bli en elitidrottare så är det relevanta din egen hälsa, och ingenting annat.

Text: Agnes Stenlund

Annons