Annons
Annons

Fråga: Träna efter knä-operation

Hej.

Jag är en tjej som precis har börjat träna efter en komplicerad knäoperation. Efter som att jag inte har kunnat röra mig så bra har jag nu gått upp i vikt och vill bli av med de extra kilona.

Jag är 1.70 lång och väger ca 73 kilo. Mitt mål är att gå ner till 65 kilo.

Så här kommer problemet.

Jag har tränat lite styrketräning (kanske 1 ggr i veckan) sen kört 30 min pass på crosstrainer 4-5 ggr i veckan. men går fortfarande inte ner i vikt.

Jag äter inte frukost utan äter kl 14 på jobb. Sen äter jag inte förrän efter träningen ca kl 21.30.

Så hur ska jag göra för att snabbst gå ner i vikt?

Mvh Sara Sjöholm

—————-

Hej Sara.

Går du inte ned i vikt så äter du för mycket mat helt enkelt. En viktminskning kan du bara åstadkomma på ett sätt: att förbruka mer energi än vad du stoppar i munnen. Detta i sin tur kan du åstadkomma på tre sätt: genom att dra ner på maten, genom att öka din energiförbrukning via motion eller andra aktiviteter, eller genom en kombination av dessa. Den sistnämna metoden är att rekommendera. Dels slipper du dra ner för mycket på maten och därigenom riskera försämrad energiomsättning, muskelförlust (vilket innebär ytterligare nedsatt energiförbrukning, i en ond spiral) och att gå miste om värdefulla näringsämnen, dels slipper du spendera ändlösa timmar på förbränningsträning.

Här är 10 enkla tips till dig från mig.

  1. Minska portionstorleken till hälften på dagens alla måltider
  2. Öka din motionsnivå
  3. Ät mer fiberrika livsmedel vilket ökar mättnadskänslan
  4. Skär ned på kolhydraterna (Jag brukar säga att en människa som inte tränar eller är fysiskt aktiv inte behöver äta ett enda gram kolhydrat under hela sin livstid)
  5. Ät regelbundet så att du håller blodsockret på en jämn nivå så att du inte frestas av att äta godsaker på eftermiddagen när just blodsockret börjar sjunka och man lätt drabbas av ett sötsug
  6. Ät mycket grönsaker till lunch och middag då detta innehåller väldigt lite kalorier men tar upp stor plats i magsäcken vilket även detta ökar mättnadskänslan
  7. Undvik skräpmat (snabbmat) i största möjliga mån
  8. Undvik godis, chips, glass och liknande
  9. Lägg inte dagens största måltid direkt innan läggdags. Det är inte fel att äta precis innan läggdags men håll dig då till något magert proteinrikt livsmedel (OBS! Har du tränat tung styrketräning på kvällen gäller inte ovanstående rekomendation)
  10. Följ tallriksmodellen, den ger en bra fingervisning

/Axon

Med vänliga hälsningar

Martin Löwgren

Annons