Annons
Annons

Fråga: Styrketräning 3 dagar

Hej!

Jag har börjat styrketräna 3 dagar i veckan och har lagt upp träningen såhär:

Tisdag: Armar och axlar

Torsdag: Ben och rumpa

Lördag: Mage, bröst och rygg

Min fråga är om det är ett bra upplägg eller om jag bör ändra det?

Har även svårt för att träna bröst. Den enda övningen som känns bra är bröstpress i maskin. När jag tränar andra övningar så tröttas andra muskler ut och handlederna orkar inte vikterna så länge som jag behöver för att få bröstmusklerna uttröttade. Jag tränar inte fel, då jag aktiverar bröstmusklerna. Har låtit andra hjälpa mig för att träna rätt. Vad kan jag göra?

Är det bra att träna kondition i samband med att man vill ”bygga muskler”? Jag är inte ute efter biffiga muskler, utan definierade. Dock behöver jag minska fettmassan, men vad jag fattat det som är det bra att först bygga musklerna för att sedan minska fettmassan?

Tack på förhand!

Mvh Sara

—————————————————–

Hej, jag tycker upplägget ser bra ut men hade delat upp det enligt följande om jag fick bestämma

Pass 1 Bröst, framsida axel, mellersta axel och triceps.

Pass 2 Ben och vader

Pass 3 Rygg, biceps och mage.

OBS! Känner man att en viss övning verkligen inte känns bra råder jag er att först se över utförandet och verkligen ge den en chans men funkar det ändå inte kan man självklart byta ut den mot en liknande övning.

Pass 1

1. Bänkpress/Hantelpress
2. Axelpress/Militärpress
3. Bröstpress i maskin
4. Kabellyft åt sidan
5. Enarms hantelpress ovanför huvudet
6. Pushdown

Pass 2

1. Knäböj
2. Utfall
3. Benpress
4. Liggande lårcurl
5. Benspark
6. Stående vadpress

Pass 3

1.     Skivstångsrodd/Sittade kabelrodd
2. Raka marklyft/Marklyft
3. Hantelrodd
4. Ryggresning
5. Traditionella latsdrag framför nacken
6. Rak skivstångcurl
7. Hantelcurl
8. Cablecrunch

2.

Det är inte optimalt att träna kondis och styrka i direkt samband med varandra men för en allmäntränande tjej är det inga problem utan ger bra resultat.

Med vänliga hälsningar

 

Martin Löwgren

Annons