Annons
Annons

Fråga: Helkroppspass eller splitt?

Tja Martin!

Är en långsmal kille på 17 år, 1.93 och väger knappt 70 Kg.

Tränar sen några månader tillbaka på gym 3-4g gånger/vecka så långt skolan och sega höstförskylningar tillåter.

Undrar lite om den träningsform bäst anpassad för en kille i min ålder och kroppsform. Har många kompisar som snackar om väldigt många olika metoder som de läser om på internet, kosttillskott och liknande. Är trött på att inte veta utan frågar nu dig, ett proffs om råd kring övningar och liknande för att snabbt men på ett säkert sätt bygga upp muskler istället för att fokusera på fettförbränning. Ska man satsa på helkroppspass eller splitta? Hur ofta är det bra och rimligt att träna? Hur ska man förhålla sig till att satsa på tyngd eller antal reps och liknande.

Uppskattar ett seriöst svar sjukt mycket!

Tack på förhand

Calle Mauritz

—————————————-

Hej,

Det spelar mindre roll vilket schema man följer så länge man tränar igenom varje muskelgrupp minst 1 gång per vecka. Oftast halvkroppsschema att föredra för nybörjare men det går inte att säga att det skulle vara bättre än splittat schema.

Med vänliga hälsningar

Martin Löwgren

Annons