Annons
Annons

Dessert till frukost främjar viktminskning

En undersökning genomförd vid University School of Medicine i Grekland visade att de försökspersoner som åt små desserter fyra gånger i veckan gick ner i snitt fyra kilo mer i vikt per vecka än de som bara åt sötsaker en gång per vecka. Kanske beror det på att man äter mindre mängd ifall man vet att man kommer att få dessert varannan dag i veckan jämfört med om man bara får äta det goda vid ett enda tillfälle under veckan. Eller finns det någon annan förklaring?

Ner i vikt med dessert

En annan undersökning, denna från Universitetet Wolfson Medical Center i Tel Aviv, gav ett liknande resultat. Där fick 193 försökspersoner följa en och samma diet under 32 veckor med en skillnad – hälften av försökspersonerna fick äta dessert till frukost! Det visade sig att när halva tiden av studien hade gått så hade testpersonerna från båda grupperna gått ner lika mycket i vikt. Men när man närmade sig slutet av studien så hände något. Då vände trenden – de försökspersoner som åt dessert till frukosten fortsatte att gå ner i vikt, medan de försökspersoner som inte fick något sött till frukost började att gå upp i vikt igen. Studien presenterades på The Endocrine Society´s 94th Annual Meeting i Houston i juni 2012. Samma dag publicerades forskningsresultatet på hemsidan Eureka Alert.

Frukostens sammansättning skiljde

Det var 193 överviktiga men friska vuxna som deltog i studien. De delades in i två grupper och båda grupperna åt lågkaloridieter. Båda dieterna gav samma antal dagliga kalorier, ungefär 1600 kcal för män respektive 1400 kcal för kvinnor. Det som skiljde de båda dieterna åt var framförallt frukostens sammansättning.

Studiens genomförande

Den ena gruppen fick en frukost som bestod av 300 kalorier och endast 10 gram kolhydrater. Den andra gruppen åt en frukost som bestod av 600 kalorier och hela 60 gram kolhydrater. Detta inkluderade en liten sötsak, som exempelvis en muffins, en chokladbit eller en kaka. I övrigt bestod båda dieterna protein, till exempel tonfisk, äggvita, ost och lättmjölk. Men även där skiljde sig mängderna åt. Den första gruppen åt endast 15 gram protein till frukost och den andra gruppen fick 45 gram protein till frukost. De kvinnor som åt dessert till frukost åt cirka 500 kalorier till lunch och 300 kalorier till middag. Männen i samma grupp åt 600 kalorier till lunch och omkring 460 kalorier till middag.

Tydliga resultat

När man nått halvtid i studien så hade deltagarna i båda grupperna tappat omkring 15 kilo i vikt. Det skiljde sig inte märkbart mellan de båda grupperna när det gällde viktnedgång. Skillnaden mellan grupperna började istället framträda under den andra halvan av studien. Då visade det sig nämligen att den grupp som inte åt desserter till frukost i snitt gick upp 11,5 kilo av de 15 kilo som de nyss tappat. Den grupp som åt sötsaker till frukost behöll sin viktminstning på 15 kilo och gick dessutom ner ytterligare 7 kilo. De försökspersoner som åt dessert till frukost rapporterade dessutom om att de hade mindre hunger och mindre sötsug jämfört med deltagarna i den andra gruppen. När man studerade deltagarnas matdagböcker kunde man också konstatera att de försökspersoner som åt sötsaker till frukost hade lättare att hålla sig till sitt dagliga kaloriintag jämfört med de deltagare som inte åt sött till frukost.

Sötsuget minskar

Det som forskarna kom fram till är att frukosten är den bästa måltiden för att reglera ghrelin, vilket är kroppens aptitstyrande hormon. Den diet som innehöll sötsaker till frukost innehöll lägre nivåer av ghrelin. Faktum var att ghrelin nivåerna sjönk med 45,2 procent hos de som åt sötsaker till frukost jämfört med 29,5 procent hos de som inte åt sött till frukost. Ghrelin är ett hormon som påverkar hungern. Om man tillfredsställer sitt sötsug tidigt på dagen så löper man mindre risk att bli sugen på något sött under dagen och detta minskar i sin tur risken för småätande. Dessutom har man hela dagen på sig att bränna de extra kalorierna som denna större frukost innebär. Vill man minska sitt sötsug och behålla mättnaden längre förespråkar forskarna alltså att man bör äta mycket kolhydrater och protein till frukost och utöver detta lägga till en dessert. Forskarna sammanfattar sina resultat från studien med att en högre proteinhalt i kosten ger minskad hunger. En kombination av protein och kolhydrater ökar mättnadskänslan. Och något sött efter maten minskar risken för sötsug och begär efter sötsaker, stärkelserik och fet mat. Men självklart gäller det att begränsa sitt intag. Den som sätter i sig stora mängder sötsaker riskerar att få motsatt effekt. Forskarna poängterar om att det handlar om små söta tilltugg, inte mer än så.

Annons