Annons
Annons

Börja träna efter avbrott

Det är inte alltid enkelt att få in träning i en vardag som kan vara blandad med sjukdom, resor, barn och obekväma arbetstider. En eller annan anledning kan sätta träningsrutinen ur spel och man står och ser på när veckor flyter förbi utan ett besök i gymmet eller en löpningsrunda i skogen.

Alla besitter inte den glödande disciplinen för att fullfölja en träningsrutin månad efter månad och år efter år. Ett avbrott i träningen kan orsakas av småsaker som sedan växer sig stora. Motivationen sjunker till botten och man känner att det är lika bra att strunta i träningen samtidigt som man kommer på obefogade anledningar till att inte träna.

För att undvika ett avbrott i träningen ska man inte undvika situationerna då det händer att man tvingas vila en vecka. Det handlar snarare om att kunna hantera sina små avbrott och komma tillbaka efter sjukdom, resor och andra perioder då det finns lite utrymme för träning.

Tänk efter vad som gick fel
Kom underfund med vad som gick fel innan ditt avbrott. Många får dåligt samvete när man slutar träna vilket kan leda till småätande av sötsaker och ännu mindre motivation. Till slut är man så långt ifrån träning att det känns helt värdelöst att börja igen. Genom att hitta vad som gick fel har du en chans att undvika det nästa tillfälle.

Kom igång
Tänk inte på hur längesedan det var du tränade sist. Det går att komma tillbaka med motivation och en fast träningsrutin. Välj en träningsform du trivs med och kan tänka dig att fortsätta med. Behöver du förnyelse går det även bra att skifta mellan olika träningsformer.

En dags träning är bättre än ingen
Känner du att du har extremt tajt vardagsschema och inte hinner med träningen mer än en dag per vecka ska du självklart ta tillfället i akt. Sen finns det även helger, morgnar, luncher, kvällar då du kan träna.

Börja inte där du slutade
Har du varit borta en längre tid ifrån träningen så har du säkerligen förlorat en hel del styrka. Därför kan du inte sätta igång med samma träningsprogram som du hade tidigare. Börja med ett träningsprogram som är anpassat för din nuvarande form och förmåga. I annat fall löper du större risk för skador. Det är viktigt att du lyssnar på din kropp, du vill inte skada dig när du precis har kommit igång igen.

För att bibehålla en regelbunden träningsrutin som inte avbryts pga. kortare resor, sjukdom och andra anledningar är det viktigt att kunna anpassa sig och fortsätta med träningen.

 

Annons