Annons
Annons

Ät Medelhavskost för långsiktig hälsa

Det finns många olika dieter och kosthållningar idag, det är allt ifrån den svenska traditionella kostcirkeln och tallriksmodellen till mer moderna kostdieter som stenålderskost, GI, Atkins, LCHF och Medelhavsdieten. Nu har en svensk studie visat att Medelhavskost är den bästa kosten för långsiktig hälsa.

Medelhavsinspirerad kost ger bättre överlevnadschanser

Det är svenska forskare som har gjort en studie publicerad i American Journal of Clinical Nutrition. I studien observerades 924 stycken män i 70 års åldern och man följde upp männen under 10 år. Studien visade att den Medelhavslika dieten som innehåller frukt, grönsaker och fisk kombinerat med alkohol i måttliga mängder ger bättre överlevnadschanser än de dieter som förespråkar ett lägre mått av kolhydrater, som LCHF, GI och Atkins.

Förhöjd dödlighet med Atkinsliknande kost

Under en vecka fick de 70-åriga männen registrera allt de åt och drack. Därefter kategoriserades detta in under ett antal olika dieter, exempelvis en grupp män som åt kost som ligger nära Atkins och en annan grupp som åt Medelhavsinspirerad mat. Därefter gjordes en uppföljning tio år senare och det som forskarna då kunde konstatera var att 215 av de deltagande männen hade dött, varav 88 stycken hade dött i en hjärt- och kärlsjukdom. Av dessa var dödligheten förhöjd bland de som ätit en Atkins-liknande kost, men sänkt bland de män som ätit en Medelhavsinspirerande kost. Slutsatserna som forskarna drog var således att överlevnadschanserna var större för de som ätit Medelhavskost.

Dödligheten kan vara ytterligare förhöjd

Forskarna poängterar också att de män som ätit en Atkins-inspirerad kost inte ätit en radikal Atkinsdiet, utan snarare ätit ett större mått av kolhydrater än som Atkinsdieten rekommenderar. Man tror därför att dödligheten kan vara ytterligare förhöjd bland människor som väljer att äta en strikt Atkinskost.

Studien bekräftas

Den svenska studien gjordes på äldre män. Forskarna är noga med att poängtera att det inte automatiskt går att överföra studiens resultat på alla människor, oavsett kön och ålder. Men det ska ändå tilläggas att en annan studie gjord för några år sedan på medelålders kvinnor i Uppsala visade att dödligheten var förhöjd bland de som åt en kost som innehöll lite kolhydrater och mycket protein, så visst kan det ligga en hel del i studiens resultat.

Medelhavsdieten förebygger depression

Även äldre grekiska studier har visat att Medelhavskost är bevisat bra för långsiktig hälsa. Den ger ökad livslängd och den förebygger också hjärt- och kärlsjukdomar. Spanska forskare har också gjort en studie där man konstaterar att Medelhavsdieten kan vara bra på andra sätt, nämligen för att förebygga depression. I den spanska studien följde forskarna 10 094 friska personer. Efter studiens genomförande kunde man konstatera ett tydligt resultat, nämligen att de som följde Medelhavsdieten drabbades mer sällan av depression än de andra deltagarna i studien.

Mycket olivolja och grönsaker, men lite mejeriprodukter, mjöl och rött kött

Medelhavskost har sina rötter i Grekland och andra länder kring Medelhavet, precis som namnet antyder. Kosten som äts där har stora inslag av olivolja, grovt bröd och fiberrika grönsaker, som exempelvis rotfrukter, bönor och baljväxter. Till detta äts mycket fisk och även kött i mindre mängd. Mejeriprodukter äter eller dricker man bara i små mängder. Detta gäller även mjölprodukter av olika slag. Däremot dricker man gärna vin till maten, men alkoholkonsumtionen är generellt sett ändå måttlig. Som efterrätt äts ofta frukt och fruktdesserter av olika slag.

Källa:

Sjögren, P.; Becker, W.; Warensjö, E.; Olsson, E.; Byberg, L.; Gustafsson, I. -B.; Karlström, B.; Cederholm, T. ”Mediterranean and carbohydrate-restricted diets and mortality among elderly men: a cohort study in Sweden”. American Journal of Clinical Nutrition 92 (4): 967.

Annons