Annons
Annons

11 vanliga ursäkter till att inte träna

Har du inte hört det från någon annan så kanske du har sagt någon själv. Ursäkter till att inte gå till gymmet, springa ut i löpspåret eller kanske gå till simhallen. Trots att vi blir bättre på att träna så är vi fortfarande ganska duktiga på att komma på ursäkter till att inte träna.

Vi har listat 10 vanliga ursäkter som ofta förekommer i olika sammanhang.

  • Jag tog cykeln till jobbet

Vardagsmotion som att ta cykeln till jobbet eller trapporna istället för hissen ersätter inte ett gympass, det tillhör vardagsmotion och ska alltså inte ersätta dina vanliga träningstillfällen. Det är bra att trappor och cykel används men inte som ersättning för något annat.

  • Jag är för fet för att träna

Vissa hävdar att de måste komma i form innan de kan börja träna – hur det nu ska fungera. Du kommer i form genom att träna vilket alla kan göra oavsett kroppsvikt.

  • Min träningskompis har inte tränat på minst lika länge

Att ursäkta sig och jämföra sig med någon annan är ett vanligt fenomen som innebär att man ursäktar sig genom att samtidigt säga att man i alla fall inte är sämre än sin träningspartner. Problemet är bara att du tränar inte för din träningskompis, utan du tränar för dig själv, din kropp och din själ.

  • Jag är för trött

Självklart går det att vara för trött för att träna men om inte tröttheten beror på just träningen så är det förmodligen där problemet ligger – att man inte tränar. En dålig kosthållning och för lite motion leder lätt till sömnsvårigheter och trötthet.

  • Jag vet inte hur man tränar

Att inte veta hur man tränar är inte en ursäkt för att inte träna, snarare tvärtom, då ska du lära dig! Det finns hundratusentals entusiaster på alla olika nivåer som är sporrade att hjälpa andra i sin träning oavsett var man börjar.

  • Jag har inte tid

Om du inte är VD för världens största teknologikoncern – då har du tid att träna. Har du tid att titta på tv eller surfa på nätet så har du också tid att träna. Ett träningspass behöver inte vara mer än 30 minuter långt och ändå vara väldigt effektivt.

  • Jag hatar gym

Det finns tusentals platser att träna på som inte innefattar en gym-miljö. Gillar du inte gym finns det en vacker och orörd natur som skänker dig frisk luft, natur och så mycket flås du önskar.

  • Jag har för ont för att träna

Även om du har ont i någon del av kroppen kan du sannolikt träna och smärtan kan troligen lindras av rätt träning. Gå till en sjukgymnast och ta reda på vad smärtan beror på och se till att få lite övningar så du kommer igång.

  • Jag vill inte bli muskulös

Du blir inte muskulös första gången du håller i en hantel. Att bygga muskelmassa tar lång tid och går enkelt att kontrollera genom att exempelvis öka reps-antalet och träna mer uthålliga övningar.

  • Jag har inte råd att träna

Alla människor har råd att träna. För många gäller precis motsatsen, du har inte råd att inte träna för din framtida hälsa.

  • Jag är för gammal

Nej, du är inte för gammal för att träna. Du är för gammal för att skylla på din ålder. Alla människor, oavsett ålder, kan utföra någon form av träning. Nyckeln är att ta hjälp av andra och börja försiktigt.

Annons